Inmiddels zijn datingsites niet meer weg te denken uit de virtuele wereld. Succesvol zijn ze ook, dat staat buiten kijf.
Waar bij een onderzoek in 2005 nog maar 2% van de ondervraagden aangaf zijn of haar partner te hebben gevonden via een dating site, was dat tien jaar later al 13%. In de VS wordt de ‘ware’ inmiddels in het merendeel van de relaties gevonden via het internet en vaak omdat beide ingeschreven staan op een datingsite. Het taboe op deze manier van daten lijkt ook te zijn verdwenen.
Waar vroeger niet snel zou worden toegegeven dat men elkaar via relatiebemiddeling had ontmoet, is dat nu geen enkel probleem meer. Kinderen helpen hun alleenstaande ouder om een profiel in te vullen of geven dat zelfs als cadeau zodat het ‘oudje’ ook weer eens een leukerd kan ontmoeten. Er zijn ook steeds meer gespecialiseerde datingsites, voor senioren maar ook voor hoger opgeleiden. Durf jij dat aan?
Lekker relaxt
Het voordeel van de datingsite is vaak wel duidelijk. Thuis in de luie stoel kan je kijken naar de profielen op de site. Onderuitgezakt, ontspannen en zelfs je haar hoeft niet goed te zitten of je make-up te zijn bijgewerkt. Zie je dan ineens die ‘leukerd’ dan kan je geheel anoniem contact opnemen en wie weet komt het tot een ontmoeting of meer. Je hoeft je geen zorgen te maken over je privacy… of toch wel een beetje? Dat laatste werd onderzocht door de Consumentenbond.
Datingsites slordig met privacy
De Consumentenbond onderzocht 10 populaire datingsites waaronder Parship, Tinder, Relatieplanet en e-matching. Sinds een halfjaar zijn er duidelijke wettelijke eisen voor een privacy verklaring door bedrijven. Ieder Nederlands bedrijf moet hieraan voldoen. Het onderzoek van de Consumentenbond maakte duidelijk dat de privacyverklaring van 9 van de 10 onderzochte sites onvolledig of niet duidelijk genoeg was. Daar zullen een aantal ingeschrevenen toch beslist niet blij mee zijn geweest.
Wat is het grootste probleem met privacy op datingsites?
De wet eist van bedrijven dat die in de verklaring duidelijk maken met welke andere bedrijven gegevens worden gedeeld over de cliënten. Het is wel duidelijk dat net als bij iedere ander product het voor commerciële bedrijven bijzonder handig zou kunnen zijn om te weten of jij bezig bent met daten. Wat dacht je van een mooi boeket bloemen, chocolade of juist papieren zakdoekjes voor de tranen?
Vijf van de tien sites gebruiken illegale cookies
De helft van de onderzochte dating sites plaatsen al cookies op jouw computer of smartphone voordat ze de vraag hebben gesteld of jij daar bezwaar tegen hebt. Dat is niet toegestaan en als deze eenmaal op jouw systeem staan, kan je verdere gerichte reclame verwachten. Vergelijkbaar met de advertenties over wasmachines die je blijven achtervolgen nadat je een site hebt bezocht die deze verkoopt.
Hoe serieus is het probleem?
Misschien haal jij je schouders op over die zinloze reclame en dat is wellicht ook wel terecht. Maar het is natuurlijk een onplezierig idee dat je bij het inschrijven op een datingsite niet zeker kunt weten waar de gevoelige informatie die jij verstrekt precies terecht kan komen.
Beterschap beloofd
De Consumentenbond heeft de resultaten gedeeld met de onderzochte sites. Een aantal bedrijven heeft al actie ondernomen of beterschap beloofd.
Bekijk ook:
Plaats een reactie