Merken worden al eeuwenlang gebruikt. Al in de Chinese, Romeinse en Griekse oudheid werd er gebruik gemaakt van merktekens op vlaggen. In de middeleeuwen in Europa werden merken gebruikt op muntstukken, aardewerken en papier. Bakkers werden toendertijd op een bepaald punt verplicht om hun broden te bestempelen met een merk, zodat consumenten een klacht konden indienen wanneer zij niet tevreden waren.
Consumentenbescherming was daarmee de voornaamste reden dat merken werden doorgevoerd. Alle rechtsgebieden die te maken hebben met het recht, vallen onder het intellectueel eigendomsrecht. In de loop van de jaren is het belang van het vastleggen van een merk sterk gegroeid. Maar waarom is merk registratie tegenwoordig zo belangrijk?
Het ontstaan van het intellectueel eigendomsrecht
Het belang van het vastleggen van een merk, begon met het ontstaan van het intellectueel eigendomsrecht. In vroegere tijden kwam men erachter dat er geld te verdienen viel aan intellectuele arbeid, waarbij zelf uitgevonden producten of diensten beschikbaar gesteld worden voor het publiek en zij hiervoor moeten betalen om er gebruik van te maken. Rond die tijd kwam het veel voor dat unieke uitvindingen verloren gingen met de dood van de uitvinder zelf omdat deze te bang was dat zijn of haar uitvinding gestolen zou worden door iemand anders wanneer deze werden gedeeld.
Er bestaan verschillende soorten merken die van elkaar onderscheiden worden. Woordmerken komen het meest voor. Dit zijn merken waarvan het logo bekend staat als woord., denk bijvoorbeeld aan Philips of Coca Cola. Daarnaast zijn er ook beeldmerken, die herkend worden aan een plaatje, zoals Apple en Albert Heijn. Een combinatie van deze twee soorten merken bestaat ook, in de vorm van een woordbeeldmerk, die een woordelement en een beeldelement bevat.
Auteursrecht, handelsnaamrecht, merkenrecht en octrooi
Het eerste rechtsgebied onder het intellectuele eigendom dat bestond, was het octrooirecht. Dit is het exclusieve recht waar iemand beroep op kan doen om anderen te verbieden hun uitvinding te gebruiken of toe te passen. Het auteursrecht, een ander rechtsgebied dat binnen het intellectueel eigendomsrecht valt, garandeert dat uitsluitend auteurs mogen beslissen over de exploitatie van uitvindingen die hij of zij heeft gecreëerd. Om verwarring tussen merken die op elkaar lijken te voorkomen, is het handelsnaamrecht in het leven geroepen. Dit recht ontstaat van rechtswege en hoeft dus niet aan een registratietraject te ondergaan.
Dus, hoe werkt een merk registratie?
Wanneer jij de uitvinder bent van een uniek product of een dienst, kan je ervoor zorgen dat niemand anders hier gebruik van kan maken. Hiervoor moet het merk gedeponeerd worden bij een merkenbureau. Er zijn een aantal voorwaarden waar een merk aan moet voldoen. Zo mag het merk niet te erg lijken op een al bestaand merk en moet het voldoende onderscheidend zijn van andere merken. Daarnaast moet het merk eenvoudig te begrijpen zijn voor consumenten en is het uiteraard niet de bedoeling dat het merk in strijd is met de wet.
Voldoet jouw merk aan al deze voorwaarden? Dan mag je het merk bij het merkenbureau aangeven. Zij controleren het merk en schrijven deze vervolgens officieel in het merkenregister. Dit kan nationaal of internationaal. Het merk is voor de aankomende 10 jaar beschermd en mag alleen door de uitvinder geëxploiteerd worden.
Plaats een reactie