Nederland heeft de eerste golf van corona achter de rug en lijkt zich te moeten opmaken voor een tweede. De hoogste tijd dus voor een analyse wat de eerste golf heeft betekend voor diverse sectoren. Een simpele economische wet zegt dat van schaarse artikelen de prijs zal gaan stijgen, maar is er sprake van schaarste en in welke sectoren dan wel?
Kappers, schoonheidsspecialisten, pedicures etc.
Het aanbod in deze sector is niet afgenomen, maar toch zijn hier de meeste prijsverhogingen te constateren. De beroepsgroep heeft het druk en verwacht niet dat de klanten zullen weglopen door hogere prijzen. Een deel van de prijsverhoging is versluierd door een hygiëne-toeslag te rekenen, maar het is zeker ook duidelijk dat er een poging wordt gedaan om de gemiste inkomsten ten tijde van de lockdown goed te maken. Het is de vraag of prijsverlagingen gaan volgen als de toestand weer normaliseert. Voor een paar euro’s extra laten klanten hun behandeling immers niet gauw schieten,
Vliegtickets
Misschien dat jij voorlopig even afziet van de mogelijkheid om te vliegen. Maar het is een van die zaken die moeilijk te vervangen is als je ver moet reizen. Sommige mensen missen ook het gevoel van vliegen. Een vlucht naar ‘nergens’ in Australië was binnen 10 minuten volgeboekt, hoewel het vliegtuig op dezelfde luchthaven zou landen vanwaar het vertrokken was en een paar uurtjes zou rondvliegen. Voor reizen per vliegtuig zullen de maatschappijen extra voorzieningen moeten treffen. De verwachting is dat tickets voorlopig wel duurder zullen blijven.
Musea, bioscopen en pretparken
Het vermaak is voorlopig niet duurder geworden ondanks het feit dat er veel minder bezoekers kunnen worden toegelaten. De exploitanten zijn onzeker in hoeverre consumenten hogere prijzen accepteren terwijl ze in verhouding door het gebrek aan ‘vrijheid’ er minder voor terugkrijgen. De meeste organisaties zullen echter binnenkort moeten beoordelen wat mogelijk is zonder forse verliezen te lijden. Dat kan prijsverhoging betekenen, maar ook sluiting.
Openbaar vervoer
De NS probeert inmiddels weer meer reizigers in de trein te krijgen, maar dat zal niet eenvoudig zijn nadat mensen maandenlang een andere optie moesten zoeken. De sectoren zijn inmiddels afhankelijk van beschikbaarheidsvergoedingen van de overheid. Prijsverhogingen liggen niet echt in de lijn van de verwachtingen omdat het dan nog moeilijker zal zijn om reizigers weer te laten kiezen voor het OV.
Vakanties en horeca
De toeristische sector en de horeca hebben flinke klappen gekregen door de coronacrisis. Toch is het niet eenvoudig om hier de prijzen te laten stijgen. Mensen verlangen misschien wel weer naar de gezelligheid van een uitje na maanden dit te hebben moeten missen. Maar bij een groot deel van de ouderen, zit de schrik er nog goed en het heeft geen zin om dan de prijzen omhoog te gooien.
Mogen de prijzen zomaar omhoog?
Voor de meeste sectoren geldt dat ondernemers zelf hun prijzen mogen bepalen. Zeker als er voldoende concurrentie is, zal er immers vanzelf een evenwicht ontstaan. Als echter de eerste levensbehoeften in het geding zijn of prijsafspraken binnen een sector worden vermoed, kan de overheid prijsmaatregelen treffen.
Bekijk ook:
Plaats een reactie