Nieuwe managementstijl door corona 12
Saved Read later
Deel dit bericht

Nieuwe managementstijl door corona

Door de coronacrisis zijn er een hoop zaken veranderd. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe lang we moeten leven met het ‘nieuwe normaal’ of het ‘tijdelijk anders’. Waar misschien weinig aan gedacht wordt, is dat leidinggeven ook ineens veranderde omdat veel medewerkers thuis moesten werken.

Het is een van die zaken waarvan verwacht wordt dat het ook door zal blijven gaan als de crisis is beëindigd. Voor veel managers is het wennen, leiding geven op afstand is immers compleet anders dan in een kantoorgebouw. Van de ene dag op de andere was het niet meer mogelijk om even een rondje te maken door het pand en de medewerkers van dichtbij te zien en te spreken. Uiteraard ook om te controleren dat iedereen aan het doen was wat diende te gebeuren.

Maar nog belangrijker om contact te houden en problemen te kunnen zien aankomen en daar op in proberen te spelen. Vaak is een algemeen praatje bij het koffieapparaat nog de beste methode om feeling te houden met de ‘werkvloer’. Dat is nu eventjes allemaal verdwenen. Ben jij een leidinggevende en worstel je met het thuiswerken van je medewerkers. Lees dan de 5 tips eens die deskundigen voor jou paraat hebben.

Bekijk ook:
Marketingbudgetten 2023: 9,1% van de bedrijfsomzet

Nieuwe managementstijl door corona 14

1. Vertrouwen

Op afstand werken vraagt vertrouwen. Niet alleen van de manager maar ook van de medewerker. De manager moet vertrouwen hebben dat de employee ook thuis op een zorgvuldige manier zijn werk blijft doen en zich probeert aan te passen aan de nieuwe situatie. Dan moet ook de manager te vertrouwen zijn. Hij moet eerlijk en objectief de geleverde prestaties beoordelen en overleg voeren als hij denkt dat het niet naar behoren verloopt.

2. Leer je mensen om leiding te vragen

Als jij laat zien dat je te vertrouwen bent, zullen medewerkers ook sneller om toelichting vragen als een taak niet compleet duidelijk is. Dat geldt ook als er problemen ontstaan met het thuiswerken en de motivatie ontbreekt. Op kantoor worden dat soort zaken vaak onderling besproken. Dat lukt nu vaak niet.

3. Zorg voor een koffieapparaat-momentje

Omdat het risico ontstaat dat de binding tussen een groep medewerkers verdwijnt als ze elkaar niet regelmatig zien, moet jij als leidinggevende ervoor zorgen dat zoiets ook virtueel weer kan gebeuren. Het draait dan vooral om sociaal en informeel contact. Misschien voelt het eerst wat gedwongen maar na een tijdje wordt een dergelijk groepsgesprek ook een leuke onderbreking van het werk, net als bij de koffiemachine.

Bekijk ook:
Een eigen McDonald's beginnen? Dit zijn de cijfers en belangrijkste regels

4. Gericht communiceren

Er zijn verdaag de dag vele communicatiemiddelen. Gebruik die doelgericht en maak daar duidelijke afspraken over. Als het contact verwatert, gaat dat ten koste van de kwaliteit. Eis geen continu contact van je medewerkers, maar geef duidelijk aan op welke momenten jij contact wilt hebben.

5. Delegeer duidelijk

Managen is voor het grootste gedeelte beslissingen nemen en werkzaamheden delegeren. Waar in een direct contact vaak wel duidelijk wordt waar eventueel de opdrachten niet duidelijk zijn, is dat virtueel veel lastiger. Vraag dus virtueel vaker aan je medewerkers om duidelijk te maken dat ze jouw intentie begrijpen. Uiteraard doe je dat diplomatiek.

Bekijk ook:

Deel dit bericht
Read later
Rosalyn

Rosalyn is schrijfster en vertaalster. Reizen is haar grootste passie. En wat is er nu leuker dan je passie met je werk te combineren? Zowel thuis als onderweg schrijft ze graag over actuele onderwerpen!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.1k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.