Merkregistratie op zak? Zorg dat je merkbescherming op orde is! 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Merkregistratie op zak? Zorg dat je merkbescherming op orde is!

Heb je plannen voor een merkregistratie? Je moet weten dat je een merk (in de meeste gevallen) maar vastlegt voor een periode van 10 jaar. Denk dus vooraf goed na over de toekomst van je bedrijf. Blijf daarnaast ook scherp op de bescherming die je met jouw merkregistratie hebt verkregen. We helpen je daar graag bij.

Merkregistratie

Je staat als ondernemer (hopelijk) niet stil in de 10 jaar waarvoor jij jouw merk laat registreren. Misschien breid je jouw werkterrein uit of ga je een nieuw product of dienst introduceren.

Onze ervaring is dat ondernemers vaak ‘vergeten' dat ze hun merk geregistreerd hebben onder bepaalde voorwaarden. Er is gekozen voor een bepaalde merknaam en visuele identiteit. Maar óók voor een specifiek beschermingsgebied en lijst (classificatie) van producten en/of diensten.

In 5 stappen naar een geregistreerd merk

Merk-Echt helpt je bij de merkregistratie van jouw productnaam, bedrijfsnaam of logo. Dat doen we in 5 stappen. Lees meer

Als je goed beschermd wilt zijn én blijven, dien je je strikt aan deze voorwaarden te houden. Je moet je merk exact voeren zoals het geregistreerd staat. Maar ook door je met jouw activiteiten en geografisch bereik te schikken aan de afspraken die je hebt gemaakt.

Je merk veranderen? Tijd voor een nieuwe merkregistratie

Het is niet mogelijk om achteraf een aangepast logo te uploaden of tussentijds zomaar je merknaam te veranderen. Ook ondernemen op terrein waar je vanuit het merkrecht bezien niet thuishoort, of het uitrollen van activiteiten waarvoor je niet geclassificeerd staat, levert risico’s op. Wil je in deze situaties toch merkbescherming krijgen, dan moet je een nieuwe registratie aanvragen.

Bekijk ook:
Waarom een zit-sta bureau een slimme keuze is voor jouw werkplek

Doe je dit niet? Dan schieten jouw merkrechten tekort. En dit heeft aanzienlijke gevolgen. Je kunt dan niet optreden tegen lastige copycats, omdat je, merkenrechtelijk gezien, geen recht van spreken hebt. En het kan ook zo zijn dat je zelf merkinbreuk pleegt, omdat de andere partij wel de juiste merkrechten heeft, omdat deze partij wél over de juiste merkrechten beschikt.

Jouw merkregistratie via Merk-Echt
We bevragen je allereerst kritisch op mogelijke scenario’s voor de toekomst. Ga je in de toekomst aan de slag met meer producten en/of diensten? Zijn er producten en/of diensten die we nu al kunnen opnemen in onze specificatie van de waren en diensten van je merk? En ook: hoe waarschijnlijk is het dat je jouw geografisch gebied zal uitbreiden? Daar baseren we ons advies op. Het is dus erg belangrijk dat je hier van tevoren goed over nadenkt.

Futureproof merkregistratie!

Maak allereerst je merkregistratie futureproof door vooruit te kijken. Dat geldt zowel voor de merknaam als het logo (Pas op met te ‘hippe’ en dus bederfelijke kleuren en termen en selecteer een merknaam die je de ruimte biedt om jouw aanbod later uit te breiden), als voor jouw plannen in de toekomst.

Bekijk ook:
Dit salaris verdien je als lid van de antiterreureenheid

 Let goed op je merkbescherming

Het is verstandig om na de merkregistratie scherp te blijven op de beschermingsomvang van je merkregistratie. Vraag je bij elke belangrijke wijziging en/of uitbreiding van je merk af, welk effect heeft deze aanpassing op mijn merkbescherming?

Is Merk-Echt jouw merkgemachtigde? Informeer ons dan altijd over eventuele wijzigingen en nieuwe plannen, zodat we met je mee kunnen denken. Constateren we zelf dat je producten en/ of diensten gaat aanbieden buiten jouw beschermingsgebied of dat je nieuwe activiteiten ontplooit? Dan adviseren we je over een mogelijke aanpassing of uitbreiding van jouw merkregistratie.

Vergeet niet de gebruiksplicht!

Een merkregistratie alleen is niet voldoende. Je moet jouw merk ook daadwerkelijk gaan gebruiken om je te kunnen beroepen op jouw merkrechten. En door je merk te bewaken kun je een deel van het risico vroegtijdig tackelen.

Contact

Een merkregistratie is maatwerk. Laat je dan ook goed adviseren voordat je een keuze maakt. Onze juristen hebben hiervoor de juiste kennis en ervaring in huis. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

1.8k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.