Je hebt ze vast weleens zien liggen op een bouwplaats; rijplaten of draglineschotten. Die rijplaten vormen een tijdelijke weg over een drassige ondergrond, zodat bouwverkeer zich naar de bouwplaats kan verplaatsen. Traditioneel gezien werden vaak houten draglineschotten ingezet voor dergelijke bouwprojecten. Toch zien we de laatste tijd een verschuiving naar het gebruik van composiet rijplaten. Bedrijven als Vitens, Gasunie en de Gemeente Zaanstad kozen al voor deze duurzame rijplaten. Wat de verschillen tussen composiet rijplaten en houten draglineschotten precies zijn, lees je in dit artikel.
Waar zijn draglineschotten voor bedoeld?
We benoemden het al; draglineschotten zijn bedoeld om een tijdelijke weg aan te leggen op een drassige ondergrond. Zo zakt bouwverkeer niet weg en is het opeens mogelijk om plekken te bereiken die je anders niet kunt bereiken. Houten dragline schotten zijn ontzettend zwaar. Het voordeel daarvan is dat de tijdelijke weg van draglineshotten niet verbuigt als er zwaar verkeer overheen rijdt. Het nadeel is dat deze zware schotten niet overal geschikt voor zijn. Zeker niet als je het gras onder de draglineschotten zo min mogelijk schade wil toebrengen.
De toepassingen van composiet rijplaten
Composiet is een nog niet heel bekend materiaal, maar wordt steeds populairder. Tegenwoordig bestaan er zelfs aanrechtbladen, schuttingen, putafdekkingen én Ferex rijplaten die van composiet zijn gemaakt. Composiet is opgebouwd uit diverse componenten, bijvoorbeeld uit glasvezelversterkte kunststoffen. Het heeft diverse voordelige eigenschappen. Eigenschappen die ervoor zorgen dat de bovengenoemde bedrijven kozen voor rijplaten van composiet tijdens hun bouwproject. We lopen ze één voor één af.
Besparing op kosten
Flexibiliteit; dat is een van de belangrijkste eigenschappen van composiet. De rijplaten zijn letterlijk in staat de ondergrond te volgen, waardoor er altijd een vlakke tijdelijke weg ontstaat. Draglineschotten zijn niet zo flexibel, waardoor grondbewerking meestal nodig is vóór de tijdelijke weg wordt geplaatst. Dit brengt extra kosten met zich mee.
Flora en fauna blijft behouden
Composiet heeft een zeer licht gewicht; de rijplaten wegen slechts 54 kg/m2. Het materiaal weet de grote belasting van het zware verkeer optimaal te verspreiden, waardoor de ondergrond bijna in tact blijft. Bij het inzetten van de traditionele zware draglineschotten is te zien dat de ondergrond veel meer beschadigt. In opdracht van Gasunie werden de composiet rijplaten ook ingezet. Daar werd in het Twentse Beckum een veilig platform gecreëerd. Dankzij de liplaskoppeling tussen de rijplaten, werd de druk optimaal verdeeld. Het resultaat; een bodem dat in tact is gebleven!
Een veilige oplossing
Dankzij het groot drijvend vermogen van composiet zijn deze rijplaten bijna overal toepasbaar. Bij weg- en waterbouw, bij grondboortechniek, maar ook bij evenementen. De Gemeente Zaanstad organiseerde in Houtdorp een leuk evenement voor kinderen. Daar werden de mooiste hutten gebouwd. Om te voorkomen dat scherpe onderwerpen in het gras zouden verdwijnen én om de kinderen een veilige werkplek te bieden, werd ook gebruik gemaakt van een composieten ondergrond. Dankzij de liplaskoppeling tussen de platen werd het een compleet gesloten, vlakke vloer. Het antislipprofiel maakt dat de kinderen niet konden struikelen.
Kortom, de redenen dat composiet steeds populairder wordt is wel duidelijk. Het is beter voor het milieu, goedkoper én het is een stuk veiliger. Uiteraard blijven draglineschotten nog veel gebruikt. Maar met het oog op een duurzame toekomst is de composiet rijplaat toch het meest populair.
Plaats een reactie