Als je een eigen onderneming hebt kom je er eigenlijk niet onderuit: administratie. Bijna niemand doet dit echt voor z’n lol. Heb jij ook zo’n hekel aan het doen van je administratie? In dit artikel delen we een aantal tips om je door je administratieve taken heen te worstelen.
Besteed het uit
Als je onderneming groot genoeg is en als je het kunt betalen kun je ervoor kiezen om je administratie uit te besteden. Dit kan je niet doen met alle administratie, maar er zijn genoeg bedrijven die een groot deel van je boekhouding en salarisadministratie uit handen kunnen nemen. Op zwolse-adviesgroep.nl kun je bijvoorbeeld een heleboel diensten vinden waar je als luie ondernemer een hoop aan kan hebben!
Kies een vast moment
Als je ergens geen zin in hebt stel je het vaak uit en zoals we allemaal weten komt van uitstel vaak afstel, tot je het niet meer kan negeren en dan zit je ineens met een onoverkomelijke berg administratie. Voorkom dit door een vast moment in te plannen voor de administratie, idealiter op een dag dat het bij jouw onderneming wat rustiger is met andere werkzaamheden. Kies op basis van jouw eigen spanningsboog en de hoeveelheid administratie die er op een week doorheen moet hoe vaak je dit moet doen. Bij sommige ondernemingen is eens in de week genoeg, anderen zullen er toch echt eens in de twee dagen aan moeten geloven.
Betaal rekeningen direct
Leer jezelf aan om binnenkomende facturen direct te betalen, zo voorkom je dat je het overzicht verliest in alle nog openstaande rekeningen. Plaats deze factuur even ergens waar je hem snel terug kan vinden en zet hem desnoods op een later moment op de juiste plek in het systeem. Je bent iemand het liefst zo kort mogelijk geld verschuldigd.
Werk met timers
Als je echt heel erg tegen je administratie opziet en daarnaast ook last hebt van een korte spanningsboog kan het helpen om te werken met timers. Zo weet je dat je naar een rustpunt toewerkt. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat we eigenlijk maar een spanningsboog van 25 minuten hebben, waarna we vijf minuten nodig hebben om bij te kunnen komen. Zet dus timers van 25 minuten, waarin je aan één stuk door geconcentreerd je administratie verwerkt, om na die 25 minuten jezelf even 5 minuten rust te gunnen. Mocht je echt lang door moeten werken: neem elke drie uur minimaal twintig minuten rust.
Plaats een reactie