Hoe schrijf je SEO copy waarmee je in 2022 hoger in Google komt? De trends beginnen duidelijk te worden. In grote lijnen zal je meer tekstschrijver dan SEO-specialist moeten zijn. Dus schrijf een goed verhaal, en houd rekening met de volgende tips om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen.
SEO-trends voor 2022
Dit zijn de 5 belangrijkste SEO-trends voor 2022:
- Schrijf voor gesproken zoekopdrachten
- Creëer lange content
- Houd het mobiel-vriendelijk
- Let op de leesbaarheid
- Verrijk tekst met afbeeldingen en video
1. Schrijf voor gesproken zoekopdrachten
Het aantal gesproken zoekopdrachten neemt al jaren toe. Dat betekent dat je jouw content op een andere manier moet opbouwen. Schrijf voor long-tail zoektermen, op een manier zoals je het ook uit zou spreken.
Iemand zoekt bijvoorbeeld naar ‘Een schilder in de buurt van Amsterdam’, en niet langer naar ‘schilder Amsterdam’. Het lijkt een nuance, maar hoe beter je de zoekterm verwerkt en beantwoordt, des te groter de kans dat Google je helemaal bovenaan de zoekresultaten plaatst.
2. Creëer lange content
Uit steeds meer correlatiestudies blijkt dat de langere content gemiddeld genomen beter scoort in Google. Lange artikelen bieden bezoekers alle informatie waar ze naar op zoek zijn.
Schrijf dus liever één artikel van 2.000 woorden, dan 4x een A4 van 500 woorden over onderwerpen die op elkaar lijken.
Het is een fabeltje dat mensen online geen lange stukken tekst zouden lezen. Ook de langere artikelen in online kranten scoren beter dan de korte stukjes met een quote of een scoop.
3. Houd het mobiel-vriendelijk
Dat neemt niet weg dat er een paar voorwaarden zitten aan goede lange SEO copy voor 2022. Het is bijvoorbeeld belangrijk om het mobiel-vriendelijk te houden. Schrijf dus in korte zinnen.
Knip een lange zin op in stukken. En deel per zin steeds één boodschap. Voorkom komma’s, waarmee je steeds een andere boodschap vertelt, waardoor er uiteindelijk een lange zin ontstaat, die niemand fijn vindt lezen.
4. Let op de leesbaarheid
Let sowieso op de leesbaarheid van jouw SEO copy voor de website. Gebruik zo min mogelijk ingewikkelde woorden. Gebruik verwijswoorden als je zinnen aan elkaar koppelt, en maak op die manier duidelijk hoe je het verhaal vertelt.
Tip: wil je controleren of jouw tekst makkelijk genoeg is? Controleer of het op B1-niveau is. Dat kunnen de meeste mensen goed lezen, dus daarmee ben je online het meest overtuigend.
5. Verrijk tekst met afbeeldingen en video
En stop niet als je een goede tekst hebt staan. Dat is in principe pas het begin als je helemaal bovenin Google wilt eindigen. Gebruik afbeeldingen of voeg een video toe. Je verrijkt op die manier jouw content, zodat de bezoeker het nog veel beter zal waarderen.
Plaats een reactie