Er zijn wereldwijd ruim 2,7 miljoen robots actief in fabrieken en bedrijven. De hoeveelheid industriële robots die tegenwoordig binnen de maatschappij actief werkzaamheden aan het uitvoeren is, is het hoogste aantal dat ooit geteld is. Automatisering is een groot succes, wat ertoe leidt dat het aantal robots in diverse sectoren blijft groeien.
COVID-19 heeft zeker een rol gespeeld in deze groeiende automatisering. Meer horecabedrijven en zorginstellingen maken gebruik van gedeeltelijke robotisering om de druk op het personeel te verminderen. Azië is veruit de grootste afzetmarkt met betrekking tot industriële robots, met als koploper China. Langzamerhand heeft deze trend zich richting Europa verspreid, waar steeds meer robots
Robots in de bediening
In Japan zijn robots in de bediening al jarenlang een begrip. Daar werd Artificial Intelligence ingezet om gasten te ontvangen, naar hun tafels te verwijzen en ze te voorzien van benodigde informatie. Sinds de coronacrisis, waardoor vele bedrijven geforceerd hun deuren moesten sluiten en personeel moesten ontslaan, heeft deze manier van opereren een populaire groei gemaakt.
Horecaondernemers doelen op foutloos serveren en snelle bediening. Drukte in restaurants kan ervoor zorgen dat serveerders voor een onoverzichtelijke situatie komen te staan. Horecarobots kunnen ondersteuning bieden in het opnemen van orders en het rondbrengen van gerechten of drankjes, mogelijk gemaakt door uitstekende spraakherkenning. Grondig geteste programmering zorgt er vervolgens voor dat de robot precies weet naar welke tafel de bestelling gebracht moeten worden.
Ondersteuning van robots in de zorg
Ook de zorgsector profiteert van de opkomende robotisering. Door COVID-19 belandde de zorgsector in een lastige situatie; de hoeveelheid patiënten die moest worden opgenomen, bleef stijgen. Zorgmedewerkers draaiden lange uren met een ongekend hoge werkdruk, waardoor de kwaliteit van zorg die zij leverden logischerwijs afnam.
Een robot in de zorg kan drukke medewerkers in zorginstellingen ondersteunen door bijvoorbeeld medicatie op te halen en af te leveren bij de juiste patiënt. Ook beddengoed en wasgoed kan worden opgehaald en naar de wasserij worden gebracht.
Vooral zorginstellingen binnen de ouderenzorg profiteren sterk van het inzetten van robots. Robots in de zorg kunnen daaraan bijdragen door het serveren van lunch en diner, het ophalen van wasgoed en herinneringen sturen met betrekking tot het innemen van medicatie.
Robots als maatje
Bepaalde doelgroepen kunnen veel hebben aan een robot maatje. Dit is een huishoudelijk hulp robot die ondersteunt bij dagelijkse activiteiten en taken bij iemand thuis. Mensen met lichamelijke beperkingen kunnen wat moeite hebben met deze taken. Kwaliteit van leven kan aanzienlijk verbeteren wanneer deze mensen hier en daar wat hulp krijgen bij alledaagse activiteiten, zoals het verplaatsen of brengen van producten of eten en drinken.
Kunnen robots menselijke beroepen overnemen?
Al deze robots die binnen de maatschappij worden ingezet, zijn voorzien van uitstekende spraakherkenning en een groot touchscreen. Dit maakt de apparaten toegankelijk en bedienbaar voor de meerderheid van de mensen die met de robots te maken krijgt. De vraag luidt echter; kunnen de robots menselijke functies compleet overnemen?
Als antwoord op deze vraag, geeft een grote groep mensen aan dat zij nog steeds de voorkeur geven aan menselijke hulp, zowel in de horeca als binnen de zorg. Robots hebben daarentegen wel vele voordelen die sterk kunnen bijdragen aan de druk die bepaalde sectoren ervaren waardoor zij simpele taken kunnen overnemen.
Plaats een reactie