PC's domineerde lang het gaming landschap, maar met de sterke groei van mobile apparaten zoals smartphones en tablets, valt de PC van haar troon. In 2018 was de PC zelfs het kleinste platform voor het spelen van spellen. Spellen op de mobile telefoon? Die zagen een groei van maar liefst 51%.
Grote stappen in grafische kwaliteit
De sterke groei heeft vooral te maken met de populariteit van de smartphones, een sector waar vorig jaar ruim 2,5 miljard in omging. De enorme vraag zorgt ervoor dat de technologie zich razendsnel ontwikkeld, sneller dan men ooit had gedacht en dat is goed voor het gamen. De grafische kwaliteit neemt grote stappen vooruit en omdat je vrijwel altijd je telefoon bij de hand hebt, is de telefoon het gaming-platform in wording.
Pokémon Go luidde het startsignaal
Pokémon Go (2016) was misschien wel een voorbode van wat de telefoon kon betekenen op het gebied van gamen. Het spel zorgde ervoor dat vele game giganten serieus naar de telefoon zijn gaan kijken. Volgens onder andere Mashable was 2018 het jaar waarin gamen op de telefoon echt van start ging.
Fortnite, game van het jaar 2018 kwam er ook voor iOS en Android terwijl het spel het opnam tegen andere grootte releases zoals: Madden NFL 19, NBA 2K19 en Marvel's Spider-Man. Wil je tegenwoordig een goed spel op de markt brengen? Zorg dan dat het cross-platform is en vergeet zeker niet de mobile telefoon.
Augmented reality
Je kunt het niet hebben over de game industrie de afgelopen jaren zonder het mega succes van Pokémon Go in het achterhoofd te houden. Het spel zette in een jaar tijd 241 miljoen euro om en had meer dan 20 miljoen dagelijkse gebruikers volgens de ontwikkelaar Niantic.Inc. Dit succes is deels toe te schrijven aan het nostalgische sentiment van vele millenials welke opgroeide met Pokémon, echter een grootte reden van het succes kan ook worden toegeschreven aan het feit dat het spel gebruik maakte van Augmented reality.
Mogelijkheden van AR
De mogelijkheid van Augmented reality om computer gegenereerde beelden tot leven te wekken door middel van algoritme, geluid, beeld en zelf geur maakt het de techniek om games echt tot onderdeel van onze wereld te maken. Een deel van de gaming giganten heeft hier op ingezet met onder andere de AR headsets zoals de HoloLens van Microsoft. Momenteel zijn er ook een hoop nieuwe spelers welke zich richten op het ontwikkelen van de technologie met betrekking tot het gamen.
Een miljard gebruikers in 2020
Volgens AngelList een platform voor startups zal AR in 2020 een miljard gebruikers hebben. Als dit daadwerkelijk zo zal zijn, dan kunnen we stellen dat 2020 het jaar van de VR zal gaan worden.
Plaats een reactie