Diverse sectoren kijken verder vooruit hoe de 1,5 meter samenleving zo goed mogelijk gehandhaafd kan worden. Digitale oplossingen, zoals apps, kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Ov-bedrijven en reizigersorganisaties onderzoeken de mogelijkheid om met behulp van een app de capaciteiten van het openbaar vervoer maximaal te benutten, om zo te voldoen aan de 1,5 meter richtlijnen van de overheid.
Reserveringsapp
In een werkgroep van ov-bedrijven en reizigersorganisaties wordt serieus nagedacht over een app waar reizigers een reservering mee kunnen maken voordat ze in een bus of trein stappen. Het is slechts een van de opties die op dit moment worden besproken, meldt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging Openbaar Vervoer Nederland aan NU.nl.
Aanpassen lestijden
Een reserveringsapp is slechts één van de ideeën. Er wordt ook gekeken of de lestijden van scholen kan worden aangepast zodat de druk op het openbaar vervoer in de ochtendspits afneemt. Op deze manier kunnen reismomenten over de dag worden verspreid. Ook ligt er een idee op tafel om met speciale daluren het ov alleen toegankelijk te maken voor kwetsbare personen en mensen met een vitaal beroep.
Half mei meer duidelijkheid
Hoe de app er uit komt te zien en of een ontwikkeling op de korte termijn haalbaar is, is nog onduidelijk. Verwacht wordt dat het ministerie half mei meer duidelijkheid kan geven over het functioneren van het openbaar vervoer na de coronaciris.
Plaats een reactie