Je bent op zoek naar een nieuwe broek. Je zoekt daarvoor heel even op Google en binnen no-time krijg je OVERAL advertenties over broeken. Soms gaat het zo ver, dat je begint te twijfelen of Google je gedachten kan lezen. Het lijkt of word je bespeeld met allerlei reclames die speciaal voor jou zijn neergezet. En eigenlijk is dat precies wat er gebeurd. In dit artikel leggen we uit hoe dat in zijn werking gaat.
Cookies
De cookies ken je ongetwijfeld. Ze zijn er pas sinds 2012, en spelen hedendaags een grote rol in dit ‘stalkingsgedrag'. Het is een klein bestandje die jouw IP-adres registreert. Bezoek je een website waarvoor je cookies accepteert, dan word jij opgeslagen als (bijvoorbeeld) iemand die naar broeken zoekt. Je bent dan in zijn algemeenheid opgenomen in de categorie ‘persoon die naar broeken zoekt', en andere websites spelen hier op in.
Nou kan je denken, dan weiger ik die cookies gewoon… Maar dat gaat niet meer zo gemakkelijk tegenwoordig. Je moet bijna overal de cookies accepteren om überhaupt een website te kunnen bekijken.
Google kent je misschien beter dan jij jezelf
En dat klinkt best eng. Toch is het de harde waarheid. In eerste instantie geef jij persoonlijke gegevens door bijvoorbeeld een g-mail account aan te maken. Zo weten ze de basis: je naam, leeftijd, woonplaats, etc. Daarnaast houdt Google in de gaten wat je opzoekt, en waar je ook echt op klikt. Zo vormen ze een beeld van wat jij meemaakt, en wat jij nodig hebt.
Als jij op ‘opvoedtips' zoekt, kunnen ze vaak concluderen dat jij kinderen hebt. Nog een voorbeeld, maar dan iets extremer (dit hoeft natuurlijk niet per sé zo te zijn), maar stel: jij zoekt meerdere keren op tips tegen somberheid en futloosheid, dan kan Google al weten dat jij misschien beginnend depressief bent. Google weet soms eerder welke problemen jij hebt dan jijzelf. En ál die informatie over jou, speelt een rol in wat jij, en dan ook alleen jij, te zien krijgt op het internet.
Facebook is de ‘Big Brother' van het internet. Heb jij een account op dit platform, dan bepaalt ook Facebook veel van wat jij te zien krijgt. Vanaf dag één wordt er bijgehouden met wie je praat, wie je vrienden zijn, welke documenten er worden gedeeld, welke filmpjes en foto's je hebt, wie je allemaal op zoekt. Sterker nog: ze letten er zelfs op hoe lang je naar een foto kijkt. Er is een dossier gevormd van jou persoonlijke activiteiten en op basis daarvan wordt jouw ‘feed' samengesteld. Jij hebt dus een héél ander feed dan weer iemand anders.
Documentaire ‘Social Dilemma'
De informatie die hier in staat is slechts een klein stukje van hoe het internet je eigenlijk bespeeld. Ben jij op zoek of geïnteresseerd in meer informatie? Dan is de documentaire ‘Social Dilemma' écht een aanrader. Hij staat op Netflix en omschrijft heel mooi met voorbeelden hoe wij in greep liggen van het internet, de cookies, Facebook en Google. Bekijk hieronder nog even de trailer.
Plaats een reactie