De races om het kampioenschap in de Formule 1 zijn de laatste 5 jaar weer zeer populair in Nederland. De uitzendingen daarvan worden door miljoenen op de tv gevolgd en duizenden Oranjefans bezoeken de circuits in Europa en de rest van de wereld. Zelfs is er weer een Grote Prijs van Nederland in Zandvoort. Dat alles heeft te maken met Max Verstappen, de beste coureur in het meest aansprekende deel van de autosport die ons land ooit heeft voortgebracht. Hoe gevaarlijk is de Formule 1 eigenlijk?
Slippen in Francorchamps
Het zal voor velen dan ook even schrikken zijn geweest dat Verstappen onlangs tijdens de grote prijs van België op het beruchte circuit van Francorchamps even in een snelle bocht de controle leek te verliezen, omdat de baan glad was geworden door de regen. Slippen bij een snelheid van meer dan 300 kilometer per uur is geen sinecure, maar Max wist de auto weer onder controle te krijgen en won de race soeverein. Niet alle coureurs in de F1 kwamen er zo goed af. Ook zeer grote namen verongelukten in het verleden dodelijk.
#Francorchamps #BelgianGP #BelgiumGP #MaxVerstappen pic.twitter.com/Q6N4lDywRa
— Rick Maresch (@rickmaresch) July 29, 2023
Doden bij de Formule 1: de teller staat op 50
Hoe gevaarlijk is de Formule 1? De enorme snelheden en de spectaculaire inhaalmanoeuvres vormen uiteraard een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van deze sport. Maar er is in velen van ons ook een beetje van een ramptoerist aanwezig. Sporten waarbij de snelheden zo extreem hoog zijn, betekenen ook dat de deelnemers risico’s lopen bij ongelukken of technische problemen. In het verleden zijn 50 coureurs in hun bolides omgekomen tijdens races, kwalificaties of trainingen in de F-1.
Daarbij waren enkele van de grootste namen van de sport. Wereldkampioen Aryton Senna wordt nog steeds beschouwd als een van de beste coureurs die ook hebben gereden. Senna overleed in een brandende auto na een crash. Het tv-publiek zag hoe de brand pas na minuten werd gedoofd en het duidelijk was geworden dat de Braziliaan dit niet overleefd kon hebben.
Af en toe wordt Max Verstappen met hem vergeleken vanwege zijn rijstijl waarbij inhalen als vanzelf lijkt te gaan. De Oostenrijker Jochen Rindt was de enige coureur die postuum tot wereldkampioen werd gekroond. Hij kwam om tijdens een kwalificatie en bleek achteraf voldoende punten te hebben verzameld voor het kampioenschap.
The Crash of @PierreGASLY onboard!#F1Testing #F1 #Testing #Barcelona #f1sky #SkyF1 #Formula1 #Formel1 #F12019 #CRASH #Gasly #RedBull #RedBullRacing #RB15 pic.twitter.com/rRDHrrr0M4
— Nico Herrmann (@Nico_Herrmann_) February 28, 2019
Formule 1 coureur onthoofd
Een van de meest bizarre ongelukken tijdens de Formule 1 is waarschijnlijk de crash van Helmuth Koinigg. Hij kwam om tijdens de GP in de Verenigde Staten. Doordat de vangrail wankel was, bezweek het onderste deel ervan en werd de Formule 1 coureur onthoofd.
Recente ernstige ongelukken in de Formule 1
De dood van Senna betekende een ommekeer in de Formule-1. Hij stierf op 1 mei 1994 tijdens de Grand-Prix van San Marino. Daarna werden er miljoenen geïnvesteerd om de sport veiliger te maken door de teams, constructeurs en de circuits. Dat had succes, want sinds het ongeluk van Senna zijn er ‘slechts’ tweede dodelijke ongelukken geweest. Maria de Vilotta kwam in 2012 om tijdens een test van een Formule-1 wagen. In 2014 verongelukte de Fransman Jules Bianchi dodelijk tijdens de grote prijs van Japan.
Qua veiligheid is er vooral veel verbeterd met betrekking tot de brandstof. Voor de 21ste eeuw waren de coureurs letterlijk omringd door 200 liter benzine. De tanks zijn nu veel beter beschermd en naar verwachting zal op termijn de brandstofmotor ook uit de formule-1 verdwijnen. Ook worden er materialen gebruikt die schokken bij een botsing veel beter absorberen. Maar risicoloos zal het racen nooit worden, een botsing tegen een muur met een snelheid boven de 300 kilometer blijft vrijwel zeker fataal.
Plaats een reactie