Iedereen hoopte op meer betrouwbaarheid met de komst van de nieuwe treinen. Echter lijken deze in de toekomst juist meer problemen te kunnen ervaren in de winter. Hoe kan dat eigenlijk?
Onderzoek
Uit onderzoek van ProRail blijkt dat de nieuwe treinen meer last hebben van de vrieskou. Er vallen vaker treinen uit of er zijn onderdelen in de treinen die niet werken. Hoe dat komt? De vrieskou. Je kunt hierbij onder andere denken aan ijsvorming op de bovenleiding. Ook ziet ProRail een toename in het aantal uitvalbeurten door elektrische systemen die niet willen opstarten door de vorst.
Naast het onderzoek naar uitvalbeurten van treinen, deed ProRail ook onderzoek naar het oplossen van deze uitvalbeurten. Zo werden, en worden er nog steeds, antivriesmiddelen getest voor de bovenleidingen en andere stroomvoorzieningen.
Als laatste bleek uit het onderzoek dat ProRail uitvoerde dat alle vervoerders hier last van kunnen hebben. Zo blijkt ook uit de informatie van onder andere de Nederlandse Spoorwegen en Connexxion.
Het doel van ProRail
Als doel heeft ProRail zich gesteld om ervoor te gaan zorgen dat er zo min mogelijk treinen uitvallen tijdens het winterweer. Waar in voorgaande jaren de hele dienstregeling in de soep liep, wil het bedrijf nu lokaal gaan kijken naar het weer. Dit kan dan als gevolg hebben dat er in een bepaalde regio minder treinen rijden, terwijl er elders wel dezelfde hoeveelheid treinen blijven rijden. Op deze manier hoopt ProRail de mensen zoveel mogelijk te ontzien.
Bekijk ook:
Plaats een reactie