Het zal de afgelopen tijd niemand zijn ontgaan, de toeslag voor frietbakjes en andere plastic verpakkingen in de horeca. Bij McDonald's waren klanten afgelopen week verbaasd, zij kregen namelijk al een duurdere bon geserveerd omdat de hamburgerketen alvast moest oefenen.
McDonald's geeft als reden op dat zij de toeslag niet zomaar kunnen invoeren op klokslag 1 juli om 00.00, het is de grootste operatie die er ooit is ingevoerd volgens de woordvoerder. ICT systemen en alle kassa’s moeten worden aangepast en medewerkers moeten worden opgeleid, zij hebben daar vijf dagen voor uitgetrokken om te oefenen.
Ontevreden klanten
Met de oefendagen van McDonald’s waren niet alle klanten blij, klanten kwamen erachter dat er in het bakje van de McFlurry een plastic laagje zit waarvoor betaald moest worden. Een milkshake wordt 0,25 cent duurder door het plastic wat wordt gebruikt in de beker, klanten voelen zich genaaid omdat de regel pas per 1 juli 2023 verplicht is. De keten kreeg gemiddeld 35 klachten per dag over de te vroeg ingestelde regel.
Je hebt ook de keuze om een statiegeldbeker te kopen in plaats van een toeslag te betalen, bij het inleveren van de beker krijg je je euro borg terug. In Duitsland hebben ze de ervaring, dat maar liefst 70% van de bekers niet meer terug worden gebracht. In Nederland kun je in elke vestiging van McDonald’s de statiegeldbeker inleveren, of het gebruik van de beker milieuvriendelijker is valt te betwijfelen.
Extra heffing
Bedrijven mogen voor het grootste deel de heffing zelf houden, McDonald’s heeft al aangegeven dat zij dit geld gaan gebruiken voor het bekostigen van warm water om de statiegeldbekers af te wassen. Momenteel gebeurt dit nog in de restaurants zelf, maar vanaf 1 januari wordt dit waarschijnlijk extern gedaan. Of en hoeveel winst er mogelijk gemaakt wordt wil de hamburgerketen niet zeggen.
Gewoon boycotten dit soort dit soort restaurants zei willen alleen profiteren ,moet je betalen voor een bakje of beker ok maar haal dit bedrag dan wel van het product af. Winst blijft dan toch gelijk en de klant wordt op zijn wenken bediend.