Voetbalclub FC Emmen dacht een nieuwe shirtsponsor te hebben, maar dat feest gaat helaas niet door voor de club uit de Eredivisie. De beoogde nieuwe shirtsponsor: EasyToys, een bedrijf dat seksspeeltjes verkoopt, wordt afgekeurd door de KNVB.
De KNVB heeft aangegeven de sponsordeal af te keuren omdat het in strijd is met de huidige reglementen. Een webshop die seksspeeltjes verkoopt, hoort niet thuis op een shirt in de Eredivisie. Saillant is dat reclame maken voor gokken wel weer mag.
❌ KNVB geeft geen toestemming voor hoofdsponsorschap @EasytoysNL. Wij zijn verbaasd en zullen ons beraden. #HIERKOMIKWEG https://t.co/7FrB7sWDU0
— FC Emmen (@FC_Emmen) September 16, 2020
Strijd tussen de KNVB en FC EMMEN / EasyToys
Zowel FC Emmen als EasyToys geven aan verrast te zijn door het besluit van de KNVB. Beide partijen leggen het er voorlopig ook niet bij neer. Zij gaan kijken of ze nog iets tegen het besluit kunnen doen.
Het gaat namelijk wel om een behoorlijk bedrag voor FC Emmen. De voetbalclub uit Drenthe zou jaarlijks ongeveer een half miljoen euro ontvangen van EasyToys voor de shirtsponsoring. Helemaal geen verkeerd bedrag voor een club die doorgaans meespeelt in de onderste regionen van de ranglijst. Zeker niet in coronatijden, waarbij kleine clubs elke cent goed kunnen gebruiken.
Voor EasyToys schuilt er echter wel een klein positief voordeel aan deze (media)rel. De webwinkel krijgt namelijk heel wat gratis reclame.
Geweldig, Easytoys is trending. Een betere reclame bestaat er niet. Ze zouden het @KNVB-bestuur als dank een fijne doos met speeltjes moeten sturen. Zal ze goed doen, misschien ontspannen ze daar dan ook een beetje.
— Jeanette (@JeanetteCroezen) September 17, 2020
FC Groningen
Opmerkelijk is ook dat een andere Eredivisie club, namelijk FC Groningen, wel al een tijd lang wordt gesponsord door EasyToys. Op de reclameborden die langs het veld staan in het Hitachi Capital Mobility Stadion zijn namelijk regelmatig advertenties te zien van het bedrijf uit Emmen.
Volgens de KNVB mag dat dan weer wel (zonder toestemming). Voor reclame op de borden langs het veld is namelijk geen toestemming nodig. Maar voor de sponsors op het shirt weer wel, aldus de KNVB.
Bekijk ook:
Plaats een reactie