Er zijn vijf megatrends die samenkomen in de jaren 2020 die van invloed zijn op de manier waarop ondernemers hun bedrijf runnen en kansen zoeken. Slechts één van deze trends zou voldoende zijn om het zakelijke landschap te transformeren, maar alle vijf tegelijk zullen een van de grootste verschuivingen in de menselijke beschaving veroorzaken die de wereld de afgelopen jaren heeft gezien.
Aftredende babyboomers
Van 1946 tot 1964 was er een enorme piek in het geboortecijfer en we noemen deze populatiegroei de Baby Boom. Mensen die in deze tijd zijn geboren, hebben gezamenlijk een enorme impact gehad op economieën. In de jaren 1950 hadden ze babyproducten nodig en waren bedrijven als Gerber Babyvoeding een lieve voorraad. In de jaren 60 bliezen ze de muziekindustrie op. In de jaren zeventig waren het auto's en in de jaren tachtig waren het huizen waar veel vraag naar was door de boomers.
Snel vooruit naar vandaag en je zult zien dat deze mensen zich massaal terugtrekken. Ze gaan van inkomensverdieners en belastingbetalers naar gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden. Ze verschuiven van vermogensopbouw naar vermogensliquidatie. Deze trend heeft invloed op de financiële markten, economieën en overheidsbeleid.
Millennials in Management
Terwijl de Boomers met pensioen gaan, gaan de Millennials (geboren 1981-1999) in managementfuncties, beginnen gezinnen en kopen huizen.
De Millennials zijn echter om verschillende redenen een andere generatie dan hun ouders en grootouders. Ze zijn ‘digital native’ en zijn al op jonge leeftijd opgegroeid met een pc in hun huis en een mobiele telefoon. Ze waren de eerste generatie die vanaf 18 jaar creditcards kreeg en de meeste moesten universitair diploma's betalen met schulden.
Ze geloven in “toegang boven eigendom”, kiezen ervoor om muziek te streamen in plaats van albums te bezitten en geven de voorkeur aan Uber en AirBnB boven auto's en vakantiehuizen. De bedrijfsmodellen uit het verleden halen het gewoon niet bij deze groep.
Technologie-werkloosheid
De afgelopen 50 jaar is technologie onze vriend geweest omdat het elke mens krachtiger en efficiënter maakt. Een accountant met een pc is een productievere en goed geïnformeerde accountant; een stuurprogramma met een boordcomputer is een beter en veiliger stuurprogramma. Dit is misschien niet waar voor veel banen, omdat nieuwe technologie de noodzaak van menselijk ingrijpen wegneemt.
De VS produceerden in 2015 tweemaal zoveel als in 1985, maar deden dat met een derde van de werknemers in de productie. Foxconn in China vervangt meer dan 50.000 werknemers per jaar door volledig autonome robots die allerlei producten kunnen assembleren. Het Westen brengt misschien lokale fabrieken terug (vooral te zien in de Verenigde Staten), maar het brengt de productietaken niet terug – machines zijn de bouwers van de toekomst.
Soberheid van de overheid
Regeringen zullen moeite hebben om belastingen te genereren om de normale bestedings- en leengewoonten van het verleden in stand te houden. Duizenden jaren lang hebben regeringen zich voornamelijk bepaald door geografie zoals de Amerikaanse federale overheid, de London City Council, de Europese Unie, enz. Dit vormt een enorm probleem in een digitale wereld die niet meer op geografische lijnen draait.
Grote bedrijven beperken zich niet tot een geografische grens. Ze definiëren zichzelf door hun visie, missie en waarden en gaan graag overal heen waar ze naartoe leiden. Bedrijven kunnen moeiteloos internationaal geld en winst naar een belastingvrije omgeving verplaatsen.
Historisch gezien gaven landen hier niet zo veel om, want wat ze niet konden innen bij bedrijven, ze compenseerden de inkomstenbelasting van hun werknemers. In een wereld waar mensen vrij reizen en overal werken, wordt dit moeilijker. Wanneer bedrijven gemakkelijk arbeidskosten kunnen uitbesteden aan landen met lage inkomens, zitten lokale overheden in grote problemen. In een wereld waar veel van de waarde wordt gecreëerd door systemen en niet door mensen, is dit een onmogelijk tekort.
Van verbruik naar verbinding
Veel ondernemers ontdekken dat bedrijven die eenvoudig een product verkopen niet erg winstgevend zijn. Consumenten willen betekenis, ze willen bedrijven zien die echte problemen oplossen en zelfs sociale problemen aanpakken. Mensen kopen van bedrijven die waarden en visie tonen die verder gaan dan alleen geld verdienen. Ironisch genoeg zijn het deze bedrijven die meer geld verdienen dan ooit.
Bedrijven als Tesla, Nike en Starbucks trekken klanten aan die zich meer als fans gedragen. Deze merken vinden het prettig om uitgesproken te zijn over kwesties en een standpunt in te nemen in overeenstemming met hun waarden. Soms polariseert dit mensen weg, maar vaak worden er meer mensen aangesproken.
Terwijl we 2020 ingaan, moet elke ondernemer duidelijk maken waar hij voor staat of tegen staat, of hij wordt flauw en gecamoufleerd geconfronteerd.
De jaren 2020 zullen het meest transformerende decennium in de recente menselijke geschiedenis zijn, omdat deze grote trends de status-quo verstoren en volledig nieuwe manieren van zakendoen creëren.
Plaats een reactie