We hebben steeds minder contant geld op zak en er komen steeds meer manieren bij om te kunnen betalen. Met je smartphone of met je horloge betalen wordt steeds normaler gevonden en veel mensen hebben niet eens een portemonnee meer op zak.
Jeroen werkt al jaren bij de ING bank en hij heeft wel een idee. Jeroen weet nog goed dat het internetbankieren net om de hoek kwam kijken, inmiddels maakt bijna de helft van alle Nederlanders gebruik van een mobiel bankieren app om de bankzaken te regelen en het saldo te checken.
Mobiel betalen
Sinds dit jaar kan je in Nederland gebruik maken van mobiel betalen. Dit houdt in dat je alleen maar even met je telefoon of smartwatch langs de betaalautomaat hoeft te gaan en het bedrag wordt van je rekening afgeschreven. Voor Apple gebeurt dit met ApplePay en voor Android heb je Mobiel Betalen.
Mobiel betalen komt steeds meer in opmars. ‘’We merken dat steeds meer klanten van ING deze nieuwe ontwikkeling omarmen, dus het kan haast niet anders dan dat Nederlanders volgend jaar massaal met hun mobiele telefoon betalen in plaats van de betaalpas of cash.’’
Maar hoe ontwikkelt zich dit in de toekomst?
Albert Heijn is bezig met het testen van een volledig digitale winkel. De deur opent met je bankpas of creditcard. Je wordt gevolgd door camera’s die registreren wat je uit het schap pakt en deze producten worden toegevoegd aan je winkelmandje. Als je weer naar buiten loopt verschijnt het totaalbedrag op een display. Tot een bedrag van 25 euro wordt de betaling automatisch verwerkt en krijg je een melding dat de betaling is gelukt en kan je zo de deur weer uitlopen.
Nu moet je de telefoon of smartwatch nog tevoorschijn halen als je wil betalen, in de toekomst is dit waarschijnlijk niet eens meer nodig. Dan is het op zak hebben van een telefoon of betaalpas al genoeg om tot een bepaald bedrag af te kunnen rekenen.
Huiverig
We kunnen ons voorstellen dat mensen nog een beetje huiverig zijn voor deze nieuwe ontwikkelingen. Vooral voor oudere mensen is het soms lastig om mee te kunnen komen met de ontwikkelingen. Toch zien we ook wel dat ouderen steeds meer internetbankieren en hun telefoon gebruiken om te betalen. Digitalisering levert ook voor de ouderen veel voordelen op, zo kunnen ze bijvoorbeeld makkelijk zelf hun betalingen ondertekenen en hoeven ze minder snel iemand te machtigen. Ook voor mensen met een visuele beperking kunnen de ontwikkelingen het leven een stukje makkelijker maken.
Bekijk ook:
Plaats een reactie