Maandagavond was er een wereldwijde storing bij Facebook, waardoor tevens Whatsapp en Instagram niet meer gebruikt konden worden. Inmiddels is ook uitgezocht wat de meeste gebruikers deden toen het probleem zich voordeed. Miljoenen gebruikers van de social media gebruikten weer sms’jes. Dat zal niet altijd eenvoudig zijn geweest, omdat het voor de meeste verwende Whatsappers even geleden was. Ook bleven veel gebruikers bijna automatisch toch telkens proberen of de verbinding weer hersteld zou zijn. Vergelijkbaar met die kom chips op tafel waar er telkens weer eentje wordt genomen. Totdat de kom ineens leeg is, maar de social media raken niet leeg.
Bijna 10 miljoen gebruikers van Whatsappso
Iedere dag komen er ongeveer 13,7 miljoen Nederlanders op de social media. Daarbij is WhatsApp het meest populair met 9.7 miljoen dagelijkse gebruikers. Op Facebook zijn er meer dan 7 miljoen bezoekers en Instagram telt er 4 miljoen. Die aantallen zijn best bijzonder, omdat in enquêtes de laatste jaren vaak wordt aangegeven dat de ondervraagde geen gebruik (meer) maakt van de social media. De waarheid is blijkbaar anders, maar is dat ook een probleem?
Wat is jullie MSN#facebookdown #Whatsapp #storing pic.twitter.com/LdvsV7pejB
— Jelle (@jay_lee_cook) October 4, 2021
Hoeveel tijd spenderen ‘we’ op de social media?
De gemiddelde Nederlander is overdag 97 minuten op de social media bezig. Dat aantal minuten is al een tijdje stabiel. Maar er is wel een opvallend verschil tussen de leeftijdsgroepen. Jongeren in de leeftijd van 15 tot 19 zijn gemiddeld 160 minuten bezig op hun mobiel om te babbelen op de bekende sites. Dat is ook flink toegenomen het afgelopen jaar. Het beeld dat jongeren alleen nog communiceren via de mobiel is derhalve niet helemaal onterecht. De storing van 6 uur moet voor deze groep dan ook als een communicatie lockdown zijn overgekomen. Experts denken dat deze groep verantwoordelijk is geweest voor de grote toename aan sms’jes.
Een massale gedragsverslaving
Veel psychologen zien het gedrag op de social media als gedragsverslaving die steeds grotere vormen aanneemt. In plaats de rust te gebruiken voor een wandeling, een leuke activiteit of meer aandacht voor de partner werd meteen gezocht naar een andere optie om het standaard gedrag voort te zetten. Omdat het gedrag met betrekking tot de mobiele telefoon steeds meer wordt omarmd, is het ook steeds moeilijker om te doorbreken. Vroeger werden er wenkbrauwen opgetrokken wanneer iemand in de trein gebruik maakte van zijn mobiele telefoon. Vandaag de dag is het juist opvallend als een treinreiziger niet af en toe op zijn smartphone kijkt. Heeft zo iemand dan geen sociaal leven, wordt er al snel gedacht. En hoeveel telefoons liggen er op tafel als jij buiten de deur gaat eten met vrienden?
Wat zijn de nadelen van social media?
De smartphone zal beslist niet meer uit onze maatschappij verdwijnen, daarvoor heeft het apparaat te veel nuttige functies. Veel gebruikers voelen zich buiten niet meer veilig zonder mobiel. Daarnaast is goede bereikbaarheid ook niet altijd een nadeel. En wie koopt er nog een kaart om de weg te vinden in een onbekende stad?
Het veel vaker communiceren via social media heeft volgens psychologen ook duidelijke nadelen. Gesprekken komen minder vaak voor en worden oppervlakkiger. Er is ook minder aandacht voor de gesprekspartners als er meerdere mobiels op tafel liggen. Wie voelt zich nog prettig bij het inmiddels bekende beeld dat een kennis regelmatig wordt gebeld en dan met de rug naar de tafelgenoot gewend in gesprek gaat?
5 belangrijke nadelen van social media
- Je krijgt minder persoonlijke gesprekken en bent minder met je omgeving bezig.
- Het werkt al snel verslavend.
- Je hebt minder privacy en anderen kunnen bijvoorbeeld altijd zien wanneer je online bent.
- Er is een voortdurende druk om te reageren.
- Het leidt erg af en kan bijvoorbeeld leiden tot studie-ontwijkend gedrag.
Buiten psychologische nadelen zijn er uiteraard ook andere nadelen te bedenken. Zo kan het gebruik van social media, of je telefoon in het algemeen, tot levensgevaarlijke situaties leiden op de weg.
Gevaren van afleiding virtueel ervaren in de auto! https://t.co/ZdMHGN86y9 #GoereeOverflakkee #ResponsibleYoungDrivers #gevaren #telefoon #auto #afleiding pic.twitter.com/wj4GOZ1bWn
— Goeree-Overflakkee Nieuws (@NieuwsNL_GO) October 17, 2019
De social media-detox
Detoxen kan, mits je daartoe bereid bent. Kies er bijvoorbeeld voor om geen mobiels op tafel te leggen. Dat kan ook uitgebreid worden door met jezelf en gezinsleden af te spreken dat na het avondeten de smartphone ook uit gaat. Dat zal even wennen zijn, maar hoe gezellig is het als iedereen op de mobiel zit te staren in de hoop op een berichtje? En het klinkt tegenstrijdig, maar er zijn zelfs apps die je helpen om je schermtijd te verminderen.
Hoe ga jij om met de social media? Laat het hieronder weten.
Plaats een reactie