Online shopping wordt steeds populairder in Nederland. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft ruim driekwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder in 2021 wel eens online een aankoop gedaan. Dat percentage was nog nooit eerder zo hoog. Nederlanders kopen online het liefste kleding. Daarnaast zijn streamingsdiensten op dit moment ook erg populair.
In 2021 heeft 77 procent van de Nederlanders wel eens een aankoop online gedaan. Dat is best veel, want in 2020 lag dit percentage nog rond de 71 procent. Online shoppen is de laatste jaren daarmee steeds populairder geworden in ons land. Zo stond het aantal mensen dat wel eens online een aankoop deed in 2015 nog op de 54 procent. Zo zie je maar dat een trend zich snel kan ontwikkelen!
Online kopen we vaak kleding, schoenen en maaltijden
Online kan je werkelijk van alles vinden, maar sommige goederen zijn weer net wat populairder dan anderen. Zo zijn online shoppers vooral op zoek naar kleding, schoenen en maaltijden.
In 2021 kocht maar liefst 59 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder kleding of schoenen online. Deze categorie is daarmee flink populairder geworden, want in 2020 lag dat percentage nog rond de 48 procent.
Maaltijden werden dit jaar ook volop online gekocht, want 47 procent van onze landgenoten kocht in 2021 eten via een website. In 2020 lag dat percentage ook flink lager; rond de 35 procent.
Voertuigen zijn online een van de minst populaire categorieën. In 2021 kocht slechts 11 procent van de Nederlanders iets online in deze categorie. Dit komt waarschijnlijk echter niet als een grote verrassing.
Internetaankopen van goederen in 2021
- Kleding en schoenen – 59 procent
- Maaltijden – 47 procent
- Meubels en woonaccessoires – 30 procent
- Cosmetica en parfum – 29 procent
- Sportartikelen – 28 procent
- Boeken (gedrukt) – 26 procent
- Etenswaren – 25 procent
- Computers en smartphones – 24 procent
- Elektronica en apparatuur – 22 procent
- Verzorgingsartikelen – 21 procent
- Medicijnen – 18 procent
- Speelgoed en babyspullen – 16 procent
- Voertuigen en onderdelen – 11 procent
Nederlanders houden van streamen
Online kunnen we ook allerlei producten of diensten vinden. Zo zijn we in Nederland vooral gek op het streamen van films, series en muziek. Maar, kopen we ook vaak internetabonnementen en E-book online.
Internetaankopen van producten of diensten in 2021
- Streaming films – 46 procent
- Streaming muziek – 35 procent
- Internetabonnement – 35 procent
- E-books – 18 procent
- Online spellen – 17 procent
- Computersoftware – 15 procent
- Apps – 9 procent
- Kaartjes evenement – 8 procent
- Gezondheidsapp of sportapp – 5 procent
- Huidshoudelijke dienst – 5 procent
- Kaartjes sportevenement – 2 procent
Vanwege de coronacrisis en de coronamaatregelen lag het aantal kopers van kaartjes veel lager dan in de voorgaande jaren. De verwachting is dat dit in de komende tijd weer gaat toenemen, want de maatregelen zijn nu minder streng.
Nederlanders geven online meer geld uit
Nederlanders zijn dus steeds meer online hun aankopen gaan doen, maar daarnaast geven we ook steeds meer uit op het web. Zo gaf 33 procent van de Nederlanders niet meer dan 100 euro uit aan online shopping in 2020, maar dat aantal daalde in één jaar tijd al aanzienlijk naar de 27 procent. In tegenstelling werden er dit jaar online meer grote uitgaven gedaan. Zo gaf 26 procent van de online shoppers in 2021 500 euro of meer uit. In 2020 lag dat percentage nog rond de 21 procent.
Nederlanders besteden het vaakst tussen 100 en 500 euro uit aan online aankopen. In 2021 gaf 42 procent van de shoppers een bedrag uit in deze prijsklasse.
Plaats een reactie