Mobiliteit is een belangrijk onderdeel geworden van de leefstijl in onze moderne maatschappij. Vergrijzing van de samenleving is tevens onvermijdelijk, al lijkt dat af vergeten te worden door de overheid. Gelukkig is er de afgelopen jaren al veel ontwikkeld, waardoor ook senioren en anderen met een beperkte mobiliteit zich kunnen blijven verplaatsen en niet te zeer gebonden zijn aan huis.
De rollator en de scootmobiel zijn gewoon geworden in ons straatbeeld. Ook de rolstoel is vandaag de dag zo door ontwikkeld dat thuisblijven voor vrijwel niemand meer een verplichting is. Ook binnenshuis kunnen mensen, die zich moeilijk kunnen bewegen, weer veel meer doen door de mechanische trippelstoel. Deze wordt ook wel een werkstoel genoemd, omdat de gebruiker beide handen vrij kan houden en zich toch eenvoudig in de stoel kan voortbewegen. Ook op het gebied van mobiliteit zijn er veel innovaties en veranderingen.
1. Mobiliteit voor gebruik en niet meer als bezit
De kenners verwachten dat het binnen 10 jaar zal plaatsvinden: het bezit van een auto is niet langer vanzelfsprekend. De zelfrijdende auto zal binnenkort zijn intrede doen en dan zullen deze zorgen voor het vervoer van A naar B. Een oproep is voldoende om een auto met chauffeur in de vorm van een computer voor de deur te krijgen. Deze auto’s zijn te duur voor de particulier maar die heeft ook geen vervoermiddel meer nodig dat 90% van de tijd stilstaat. Uiteraard komen er speciale versies voor gebruikers van rolstoelen en voor andere beperkingen in mobiliteit.
2. Meer thuiswerken en online contact
Thuiswerken is mede door de coronacrisis heel gebruikelijk geworden. De situatie voelt minder natuurlijk, omdat veel werknemers het directe contact missen, maar de voordelen zijn inmiddels duidelijk. De treinen zitten minder vol en files behoren tijdelijk tot het verleden. Tevens is duidelijk geworden dat werken op deze manier in vele gevallen mogelijk is indien ervoor wordt gezorgd dat er goede online verbindingen zijn. De verwachting is dat er na afloop van de crisis veel meer nadruk zal worden gelegd op thuiswerken. Door toepassing van moderne ontwikkelingen, zoals de mechanische trippelstoel, is er dan ook voor werknemers met beperkte mobiliteit meer mogelijk.
3. Aandacht voor het milieu
Mobiliteit en aandacht voor het milieu leken tot dusverre moeilijk te combineren. De vrijheid om je te verplaatsen betekent voor veel burgers nog steeds dat ze in de auto met verbrandingsmotor stappen die voor de deur staat. Als we de aandacht voor het milieu serieus nemen, zal dat gedrag moeten veranderen. In de tijd die het nog duurt voordat de verbrandingsmotor vrijwel is uitgebannen, zal de overheid aan een ontmoedigingsbeleid moeten werken. Dit geldt niet alleen voor autogebruik binnenlands maar ook voor buitenlandse vakanties. Het zal in principe de mobiliteit niet verminderen maar wel veranderen.
4. Bewuster reizen
Momenteel kiezen we bij reizen in het algemeen voor de meest eenvoudige methode en dat is vaak de auto voor de deur. Maar in veel gevallen is dat niet efficiënter of sneller. Het is een gewoonte die ingesleten is in de tijd dat files nog bijzonder waren en parkeerruimte geen probleem. Door bewuster te kiezen voor de manier van reizen kan de mobiliteit verbeterd worden. Met de elektrische fiets kunnen door jong en oud flinke afstanden worden afgelegd. Het is dan aan de overheid om voor goed openbaar vervoer te zorgen op momenten dat het weer tegenzit.
5. Ruimtegebrek
Nog steeds groeit de bevolking van ons land. Ruimtegebrek is inmiddels in bepaalde delen van ons land een probleem dat zich aan het ontwikkelen is. Ook hierbij kan de wijze waarop we ons (laten) vervoeren een oplossing bieden. Minder auto’s in het centrum van de grote steden biedt ineens veel meer mogelijkheden voor fietsers en wandelaars al dan niet met hulpmiddelen.
Plaats een reactie