Waarschijnlijk heeft iedereen het wel eens bij de hand gehad. Er is een probleempje met bijvoorbeeld het installeren van nieuwe software of deze werkt niet naar behoren. Je belt naar de helpdesk en vraagt om ondersteuning.
Als het je op aanwijzing van de helpdesk niet lukt om het probleem op te lossen, vraagt deze of hij jouw computer even mag overnemen om het probleem te onderzoeken of even mee te kijken. Vaak is het daarna in no time verholpen. Juist die ervaring maakt fraude met de helpdesk als uitgangspunt zo eenvoudig.
U spreekt met…
Vul het maar in, het kan Microsoft zijn of de ING. Er is in ieder geval een probleempje dat even opgelost moet worden en de helpdeskmedewerker staat te popelen om je te helpen. Misschien is er een gevaarlijk virus op je computer geconstateerd of ongewone activiteit op je bankrekening. Het is dus van het grootste belang om snel op te treden.
Na een professioneel inleidend praatje komt de helpdeskmedewerker al gauw met de optie om even mee te kijken in de computer of om een stukje extra software te installeren. Daarna is het snel opgelost. Maar eigenlijk beginnen de problemen dan pas. Duizenden Nederlanders krijgen jaarlijks een dergelijk telefoontje, en niet willekeurig. Vrijwel iedereen die gebeld wordt, is boven de 50 en om die reden vaak minder goed op de hoogte van soft- en hardware.
Als de ‘helpdeskmedewerker’ eenmaal toegang heeft gekregen tot de computer duurt het vaak niet lang meer of de schade ontstaat. Dan kan het rechtstreeks plunderen van de bankrekening zijn, maar ook het ontvreemden van wachtwoorden of andere gegevens die verkocht kunnen worden op de zwarte markt. Soms duurt het nog enige tijd voordat het slachtoffer het verband ziet met het eerdere telefoontje.
Schade loopt in de miljoenen
Ondanks dat de werkwijze bekend is en consumenten regelmatig worden gewaarschuwd, wordt geschat dat jaarlijks vele miljoenen buit worden gemaakt. De totale schade kan niet worden bepaald omdat wordt vermoed dat vele gedupeerden geen aangifte doen uit schaamte of omdat ze er niets van verwachten. Dat laatste is ook in de meeste gevallen juist. De fraudeur zit meestal in India of Afrika en feitelijke opsporing is daardoor praktisch niet mogelijk, ook niet als het om grote bedragen gaat. De politie kan in het algemeen alleen gebruik maken van de gegevens om mensen te waarschuwen of nummers te laten blokkeren. Vaak worden die nummers overigens meteen weer afgesloten.
Wat te doen bij mogelijke helpdeskfraude?
Geen enkele helpdesk zal spontaan bellen om een computerprobleem waar jij niet van op de hoogte bent voor je te gaan oplossen. Beëindig zo’n gesprek dan ook meteen en probeer niet de oplichter in de val te lokken of informatie te ontlokken. Ga ervan uit dat het een professional is. Als een nummer zichtbaar is, noteer dit dan en licht de politie in. Heb je het idee dat je slachtoffer bent geworden van helpdeskfraude, ga dan ook naar de politie en doe aangifte. Neem ook contact op met je bank(en) en vraag hoe je verder moet handelen. Deze fraude moet de wereld uit.
Bekijk ook:
Plaats een reactie