Hoe rook het wasmiddel dat vroeger toen je klein was bij jou thuis werd gebruikt? Waarschijnlijk kun je het nog zo voor je halen, of zal je het in ieder geval direct herkennen als je de geur weer eens ruikt. Logisch: de geur heeft je in je meest zorgeloze jaren omringd, en is op die manier in je geheugen terechtgekomen als een prettige herinnering.
Onze neus en hersenen werken samen
Het is je neus die iets ruikt, maar het zijn je hersenen die een bepaalde geur om kunnen zetten in een emotie. Dit kan zowel negatief als positief zijn; als je ergens een sterke herinnering bij hebt, dan is de geur er vaak ‘automatisch’ bij opgeslagen.
Je hebt zelf vast wel van die geuren die je je nog sterk kunt herinneren. De typische geur in het huis van je oma, bijvoorbeeld. Het parfum dat je vader of moeder altijd droeg toen je klein was. De geur van een tent of caravan, waar je zo veel vakanties in doorbracht. De geur van de basisschool, waar je altijd de verf en lijm in kon herkennen. De geur van het voetbalveld of de gymzaal, de geur die je partner droeg toen je hem of haar voor het eerst ontmoette, de geur van je lievelingsgerecht. En de geur van je wasmiddel!
De geur van je jeugd
Waarschijnlijk heb je er nooit bij stilgestaan, maar als je denkt aan dé geur van je jeugd, kan dit zomaar het wasmiddel dat destijds thuis gebruikt werd zijn. De geur die in je beddengoed zat. Die je rook als je je kledingkast opende. De geur die zich door het huis verspreidde, als de was binnenshuis hing te drogen. Wasmiddelen hebben over het algemeen een zachte, kalmerende en frisse geur, die perfect past bij warme, prettige herinneringen.
De kans is groot dat je, bewust of onbewust, in je eigen huishouden ook een favoriet wasmiddel hebt ontwikkeld. Deze keuze hangt deels af van het wasresultaat, maar vast en zeker ook van de geur. Misschien heb je wel dezelfde voorliefde voor Robijn wasverzachter als je moeder vroeger had, en breng je op die manier iedere keer prettige herinneringen terug?
De geur van een wasmiddel en een wasverzachter ruik je terug in je huis, in je kast, in je kleding. Het is dus belangrijk dat je deze prettig vindt. Zomaar een waspoeder aanbieding kopen, dat doen de meeste mensen dus niet. Het zal je verbazen hoeveel mensen trouw zijn aan hun oude vertrouwde producten, niet in de laatste plaats vanwege het bekende geurtje. Niets mis mee, je krijgt er prachtige herinneringen door!
Plaats een reactie