Heb jij in de periode van 1 januari 2000 tot 1 januari 2020 een account bij Facebook gehad. Via de Consumentenbond kan jij je dan aansluiten bij een claim tot schadevergoeding bij de meest bekende partij op het gebied van social media. Wat is er precies aan de hand?
Facebook heeft altijd aangegeven gratis te zijn voor leden. Maar inmiddels is vast komen te staan dat het bedrijf ook ongevraagd gegevens verzamelde van de gebruikers en die ter beschikking stelde aan derden. Daarbij ging het bijna vanzelfsprekend om partijen die gerichte reclame wilden maken op Facebook. Bepaalde gegevens over consumenten zijn voor reclamemakers uiteraard erg kostbaar.
Facebook verdient 98% van haar inkomsten via reclame en op basis daarvan stellen juristen dat Facebook haar gebruikers waaronder Nederlanders wel degelijk heeft laten betalen omdat het bedrijf persoonlijke gegevens heeft doorverkocht aan derden en profiteerde van de gerichte reclame die daardoor mogelijk werd.
Massa-claims zijn in de VS heel gebruikelijk
Leden van Facebook die zich via de Consumentenbond melden, zullen meedoen aan de massa-claim die een groot Amerikaans advocatenkantoor zal indienen bij Facebook. Het voeren van massa-claims in de VS is een heel gebruikelijke methode bijvoorbeeld als een medicijn bijwerkingen vertoont die patiënten schade toebrengen of een apparaat gevaarlijk is.
In het algemeen proberen advocaten een dergelijke kwestie buiten de rechtbank te regelen. Daardoor wordt veel tijd bespaard en kan de schadevergoeding snel worden afgewikkeld zodra partijen een compromis bereiken. Wie zich aangesloten heeft bij de claim komt in aanmerking voor vergoeding, anderen moeten proberen alsnog hun recht te halen via een afzonderlijke procedure.
Is er kans op succes in deze procedure?
Eigenlijk staat wel vast dat Facebook inderdaad forse fouten heeft gemaakt waar het de privacy van de leden betrof. De onderneming heeft op dit punt ook al flinke schadevergoedingen moeten betalen aan overheidsinstanties. Ook waar het deze claim van particulieren betreft heeft de onderneming beslist boter op het hoofd en heeft het ook geld verdiend met jouw persoonlijke gegevens. Welke schadevergoeding zou jij redelijk achten voor het schenden van jouw privacy? Het is wellicht niet onverstandig om een rekensom te maken.
De schatting is dat in Nederland er ongeveer 10 miljoen accounts zijn geweest in de periode 2000 tot 2020. Voor iedere euro of US $ die aan Nederlandse gebruikers zou toekomen, moet Facebook er derhalve 10 miljoen ophoesten. Omdat hetzelfde geldt voor gebruikers wereldwijd zijn er wellicht wel 1 miljard accounts die een vergoeding zullen eisen. Zelfs Facebook heeft geen onbeperkte hoeveelheid geld beschikbaar voor schadeclaims.
No win no fee
Massa-claims zijn mede aantrekkelijk omdat de cliënten geen kosten hoeven te betalen om zich aan te sluiten bij de claim. Als Facebook tot een compromis komt of door de rechtbank wordt veroordeeld krijgt het advocatenkantoor de kosten die het maakt vergoed. Uiteraard is er nog een extra reden om deze procedure te beginnen. De advocaten krijgen bovenop de kosten ook 18% van de totale schadevergoeding. Wordt de zaak bijvoorbeeld geschikt voor $ 10 miljard, dan is het afhankelijk van het aantal deelnemers hoeveel die per persoon krijgen. Bij een maximale deelname zou dat ongeveer $ 8,20 zijn. De advocaten verdienen dan $ 1,8 miljard. Een bedrag om stil van te worden.
Bekijk ook:
Plaats een reactie