in ,

CoolCool

De kracht van een power nap

+ tips voor het ultieme dutje

Dat een siësta houden heel goed is voor je gezondheid weten ze in Spanje al decennia lang. Japanners rollen zelfs op het werk gewoon hun matje uit om een tukkie te doen. Slapen op het werk is in de Japanse cultuur dan ook een teken van hard werken. In onze westerse samenleving is dat nog niet het geval, integendeel, de mening die we hebben over dutten is over het algemeen negatief. Nochtans zouden we de power nap beter omarmen. Het is namelijk bewezen dat je met een goede power nap tot 2u aan extra energie kan bijtanken. En wie kan dat nu niet gebruiken?

Power nap = winst!

Een heerlijk middagdutje kan je vele voordelen opleveren. Zo is het supergoed voor je gezondheid, en dan vooral voor je hart, maar ook je aandacht en productiviteit varen er wel bij. Dankzij de extra energie die je opdoet ben je nadien opgewekter en creatiever en kan je ook veel beter onthouden. Amerikaanse bedrijven hebben dat goed begrepen. Zo laten Google en Apple hun werknemers slapen onder de middag zodat ze nadien weer productiever zijn. Kleine investering, big payoff!

Tips voor een geslaagd krachtslaapje

Om de voordelen van een power nap te kunnen plukken is het wel belangrijk om je tukkie goed uit te voeren. Daarbij kunnen de volgende tips je helpen:

Bekijk ook:
Deze voedingstoffen geven een boost aan je weerstand 

Timing is alles

Probeer je dutje elke dag op hetzelfde uur te doen. Het beste moment is na de lunch en voor 15u, wanneer de meeste mensen een natuurlijke energiedip ervaren. Nap meer niet na 15u, want dan kan het gebeuren dat je ’s nachts de slaap niet meer kan vatten.

Dut niet te lang

Een kort slaapje van 15 tot 20 minuten is ideaal. Een langere pauze is af te raden, omdat je na 30 minuten in een diepere slaap terechtkomt. Daaruit wakker worden maakt je slaperig en suf en dat is niet de bedoeling. Om onbezorgd te kunnen nappen zet je dus best een alarm.

Zorg voor de juiste sfeer

Om het meeste uit je power nap te halen maak je best de ruimte donker, wentel je jezelf in een dekentje en beperk je afleiding. Daarvoor kan je bijvoorbeeld een niet-storen bordje aan je deur hangen of een hoofdtelefoon opzetten.

De ultieme tip: koffie!

Koffie heeft ongeveer 30 minuten nodig om zijn werk te doen. Het is dan ook een geweldig idee om een tasje te drinken vóór je aan je slaapje begint. Dankzij die dubbele energieboost kan je er nadien weer stevig tegenaan knallen!

Weinig tijd? Doe een ultra snelle power nap!

Ook als je maar 5 minuten de tijd hebt kan je een snelle power nap inlassen, en dat kan zelfs aan je bureau of aan de lunchtafel. Even je ogen sluiten, wegdromen of je ademhaling volgen. Zelfs op 5 minuten tijd kan je zo je stressniveau naar beneden halen en je weer ontspannen voelen. Doe dit gerust enkele keren per dag, je zal zien dat je veel opgewekter en productiever bent!

Bekijk ook:
Sportschool Pain and Gain opent 1 juni alsnog deuren, ondanks coronamaatregelen

Bekijk ook:

Ga ik dit jaar overstappen naar een nieuwe zorgverzekering?

5 dingen die je kunt doen in een tussenjaar