Als er iets is waar de Amerikaanse multinational grote problemen mee heeft is dat wel de verkoop van neppe AirPods. Op dit moment is Apple zelfs begonnen met het uitbannen van de neppe oordopjes.
Oneerlijke concurrentie
Veel van de verkopers die worden aangeschreven en worden gesommeerd te stoppen met de verkoop, zijn kleine ondernemers. Apple heeft in het verleden vaker bedrijven aangesproken op de verkoop van producten die niet van de Amerikaanse multinational afkomstig zijn. Waar kleine bedrijven stopten met de verkoop van de producten zien ze grotere bedrijven nog steeds dezelfde producten verkopen.
Schikken of toch niet?
Een ondernemer uit Zeeland kreeg deze week een voorstel tot schikking van het advocatenkantoor waar Apple is aangesloten. Het schikkingsvoorstel zou in zijn geval duizenden euro's kosten. Zo vraagt het bedrijf ruim 1500 euro aan schadevergoeding. Ook wil het bedrijf 1600 euro vangen voor de juridische kosten. De ondernemer denkt niet akkoord te gaan met een schikking. Hij verwacht dat het advocatenkantoor niet verder gaat met actie, dit omdat er een grote kans is om de zaak te verliezen.
Slechtere kwaliteit en afwerking
De Zeelandse verkoper van de nep-AirPods geeft zelf aan dat zijn oortjes in de verste verte niet lijken op de AirPods van Apple. De kwaliteit is veel lager, zo komt ruim 70% van de oortjes terug. De advocaten van Apple vinden dat juist het probleem. Het is niet alleen frusterend voor de consumenten als een artikel niet voldoet aan de verwachting, ook voor het merk zelf. Volgens Apple betekend dit dat zij, als bedrijf, in een slecht daglicht geplaatst kunnen worden. Daarnaast wil de Amerikaanse techgigant haar intellectuele eigendom beschermen.
Gestopt met verkoop
Of het nu wel of niet tot een zaak komt tussen Apple en de Zeeuwse verkoper. Hij heeft vast het zekere voor het onzekere genomen. Daarom zullen de oordopjes niet meer verkocht worden via zijn webshop.
Plaats een reactie