De topontwerpers bepalen de nieuwe modetrends en als jij dat niet mooi vindt, is het blijkbaar niet voor jou bedoeld. Maar die ietwat arrogante opstelling verdwijnt sinds ook mode online wordt verkocht.
Op het net valt informatie te halen wat consumenten mooi vinden en wat ze minder aanstaat. En laten we duidelijk zijn, ook in de modewereld draait het uiteindelijk om verkopen en dus geld. Sommige hierna besproken ontwikkelingen past men nu al toe, andere bestaan wel, maar zullen pas in de toekomst worden ingezet.
1. Het vriendelijke interview
Als jij bij een van de grote modewebwinkels op zoek gaat naar een blauw jurkje, krijg je waarschijnlijk meer dan duizend opties. De meeste daarvan vind jij maar niks en er sommige zijn niet eens in jouw maat verkrijgbaar. Met de selectie-opties kan jij het aantal items al beperken, maar als de verkoper meer van jou zou weten, is het veel eenvoudiger om gewoon op zoek te gaan naar wat jij leuk vindt. Maar je bent uiteraard niet van plan zomaar een hoop informatie te delen op de website.
Het is dus de bedoeling om jou niet te ergeren met vragen maar toch meer van je te weten te komen. Let maar eens op de onschuldige vragen die je binnenkort gesteld gaan worden. Op die manier word jij zelf een influencer en bepaal je mede het modebeeld. De webshop hoopt natuurlijk op deze manier ook meer te verkopen en het aantal retouren te beperken.
2. De mode-ontwerpers kijken ook naar jou
Deel jij wel eens foto’s op de social media die voor iedereen toegankelijk zijn? Als daarop mode-items zijn te zijn van ‘grote merken’ is het waarschijnlijk dat jouw foto’s al zijn ontdekt door software die ontwikkeld is in opdracht van de luxe concerns.
Het gaat daarbij niet om jouw persoonlijke data want op basis van de privacy wetgeving is het verboden om die informatie te verzamelen. Het gaat er echter wel om hoe jij het item gebruikt op de foto. Pas jij je outfit aan als jij je Louis Vuitton tasje bij je hebt en waar neem je dit item mee naar toe? Informatie die nuttig is voor de producenten en verkopers in de modewereld.
3. De intelligente draad
Als een kledingstuk is verkocht, verdwijnt het uit het zicht van de verkoper. En dat, terwijl die best nieuwsgierig is wat jij er verder mee doet. Door een intelligente draad in je kleding te weven zal het in het Internet of Things eenvoudig worden om ook verkochte kleding te blijven volgen. Nee, de draad zal niets verklappen over wat jij zoal uitspookt. Maar je moet niet gek opkijken als jouw wasmachine wel doorgeeft wanneer die dure spijkerbroek van jou in de was gaat.
En zo zijn er nog vele andere mogelijkheden te bedenken op het moment dat de huishoudelijke apparaten met elkaar in verbinding komen te staan. Deze intelligente draad bestaat al. Er staan alleen onschuldige gegevens op over de plaats waarop het kledingstuk is gemaakt, de datum waarop dat heeft plaatsgevonden en andere op zich oninteressante feiten. Het is pas boeiend als de draad wordt gelezen.
Bekijk ook:
Plaats een reactie