Vanaf 1 juni is de horeca in ons land weer open. Dat zal een opluchting zijn voor alle ondernemers en ook vele medewerkers in de branche. De sluiting van alle horecagelegenheden op 15 maart was iets wat niet eerder was voorgekomen.
Van de horeca is bekend dat de ondernemers vaak relatief hoge kosten hebben en weinig reserves. Het zal daarom na de opening moeilijk worden voor een groot aantal bedrijven om voldoende omzet te realiseren in de 1 1/2 meter maatschappij die waarschijnlijk gedurende de gehele zomer nog wel zal bestaan.
Een ruimere opstelling van tafeltjes, nadruk op het terras en zaken zoals spatschermen moeten het mogelijk maken dat de klanten zich veilig voelen en bedrijven zich ook een de regelgeving van de overheid houden. Maar hoe zit het eigenlijk met de medewerkers? Gaan die beschermende kleding dragen of zijn er andere oplossingen.
Robots zijn vooral in Azië al geïntroduceerd in de horeca
Ook voor de Corona-crisis uitbrak waren er in het Verre Oosten ondernemers die heil zagen in het gebruik van robots in de horeca. Hierbij moet je dan denken aan eenvoudige zaken zoals het brengen van het bestelde eten in een restaurant, maar ook schoonmaken, administratieve taken en meer saaie klusjes die anders door mensen moeten worden uitgevoerd.
In Hongkong is er al een budgethotel waar slechts 10 mensen werken, terwijl alle andere klussen worden uitgevoerd door robots. Tijdens een kort verblijf is het mogelijk dat een gast uitsluitend robots tegenkomt en het gevoel moet hebben in een andere wereld terecht te zijn gekomen. In veel gevallen wordt ook gekozen voor robot medewerkers omdat het voor de gasten een unieke gelegenheid is om op de foto te gaan met een robot. Maar wat kunnen robots eigenlijk?
Robot-obers in Nederland
Bij twee Aziatische restaurants zullen per 1 juni de gerechten worden gebracht door een robot-ober. Eigenlijk moet je hierbij denken aan bestelkarretjes die de vorm van een robot hebben gekregen. Het enige dat deze obers doen is het eten van de keuken naar de tafel van de gast brengen. De gasten moeten het eten zelf van het dienblad pakken, de robot kan het niet serveren.
Toch denken experts dat deze robots een bezienswaardigheid zullen worden en veel bezoekers naar het restaurant zullen lokken. Maar robots kunnen ook al veel meer en daarbij hoeven ze er niet uit te zien als de menselijke vorm die de obers krijgen. Er zijn robots die als barman kunnen fungeren en moeiteloos alle cocktails en andere drankjes kunnen mixen. Het schoonmaken kan ook probleemloos door robots worden gedaan, almede veel taken in de receptie.
Zullen robots de banen van mensen overnemen in de horeca?
Voor de meeste experts is dit wel zeker. Waarschijnlijk zal de coronacrisis het tempo nog flink versnellen omdat gasten de veiligheid van de robot-ober zullen verkiezen boven de gezelligheid van een echte ober. Het moet nog blijken hoe lang een robot-ober kan functioneren. De prijs van een simpele robot is inmiddels teruggegaan naar € 2.400 en dat maakt ze ook financieel heel aantrekkelijk.
Bekijk ook:
Plaats een reactie