Moet je over een paar jaar veel meer betalen voor je dagelijkse kopje koffie, terwijl dat minder goed zal smaken? De experts zijn er eigenlijk wel zeker van. Waarom wordt koffie duurder? En kan koffie ook in Nederland verbouwd worden?
Koffie en klimaatverandering
De koffieplant is best kieskeurig en verlangt zowel een goede soort grond en een combinatie van voldoende zon en vocht. Zijn de omstandigheden niet goed, dan gaan de planten al gauw dood. De meeste koffie wordt geteeld in Brazilië. Door de klimaatverandering zijn de omstandigheden daar flink gewijzigd. Wetenschappers denken om die reden dat koffie steeds meer een luxe product zal worden. De prijsontwikkeling maakt al veel duidelijk. De Arabica koffiebonen zijn sinds 2001 met 370% in prijs gestegen en sinds begin dit jaar al met 70%. De grote bedrijven zoals Douwe Egberts kopen veel meer in dan gewoonlijk, omdat ze in de nabije toekomst schaarste verwachten en dat zorgt nog eens voor prijsopdrijving.
Wat is er aan de hand in Brazilië?
Er is een groot gebied in Brazilië waar de omstandigheden in het algemeen goed zijn voor koffieplanten. Brazilië is de grootste leverancier van koffie ter wereld. Maar inmiddels is daar al een jaar lang nauwelijks regen gevallen. Daarbij was de winter voor Braziliaanse begrippen erg koud. Een groot deel van de Arabica koffieplanten heeft die combinatie niet overleefd.
De andere soort koffie, die Robusta wordt genoemd is meer bitter en moet gemengd worden met Arabica om een goede smaak te krijgen. Er zijn meer Robusta-planten al lijden die ook onder de slechte omstandigheden. Betaalbare koffie zal de komende jaren beslist bitterder gaan worden. Dat het meerdere jaren zal duren, ligt aan het feit dat een koffieplant flink wat tijd nodig heeft om bessen te vormen. Sommige Arabica-planten leveren pas na 7 jaar een eerste oogst op. Dus zelfs als de omstandigheden verbeteren, levert dat de eerstvolgende jaren weinig extra koffie op.
Een tweede probleem: transport
We zijn er aan gewend geraakt dat de wereld een dorp lijkt als het op producten aan komt. De winkels liggen vol met artikelen uit China en andere exotische streken. Die moeten echter wel vervoerd worden. Koffiebonen gaan in containers de wereld rond, net als de meeste andere producten. Tijdens de coronacrisis waren transporten een stuk moeilijker, maar inmiddels is het zeetransport weer goed op gang gekomen. Maar zoals gebruikelijk is in de economie is er een golfbeweging.
Om te overleven in crisistijd zijn veel oude containerschepen uit de vaart genomen. Nieuwe zijn niet zomaar beschikbaar. Om die reden is het vervoer over water veel duurder geworden. Voor de crisis kostte het ongeveer $ 2.000 om een container koffiebonen van Brazilië naar Europa te brengen. Vandaag de dag moet daar $ 15.000 voor worden betaald. Dat zorgt er nog eens extra voor dat jouw dagelijkse koffie behoorlijk aan de prijs zal gaan raken. Daarbij is het voor het milieu ook bepaald geen goed idee om die producten over zulke lange afstanden te vervoeren.
Kan koffie in Nederland worden verbouwd?
In theorie zou het mogelijk moeten zijn om in ons klimaat koffie te verbouwen in een kas. Maar dat zou de prijs ook niet echt ten goede komen. Misschien komt de oplossing uit Finland waar ze ook wel een kopje koffie lusten. Wetenschappers daar zijn er -naar eigen zeggen- in geslaagd om koffie te maken in het laboratorium. Daarvoor wordt koffiestof voorzien van voeding. Het eindproduct zou nauwelijks te onderscheiden zijn van echte koffie. Als de nood aan de man komt, is het wellicht een optie om op deze manier koffie te produceren die ook nog eens dicht bij de consumenten kan worden gemaakt. Het is voor koffieliefhebbers derhalve maar duimen dat de Finse methode een succes wordt. En nu is het tijd voor een kop geurige koffie.
https://twitter.com/dewoordspeling/status/1449057282248032259
Plaats een reactie