Bestel jij ook steeds vaker een maaltijd die bezorgd wordt? Sinds de coronacrisis is het vrijwel overal mogelijk om een grote variëteit aan etenswaren te laten bezorgen van de welbekende pizza tot culinaire hoogstandjes van een kok met een Michelin-ster. Het is vaak de enige optie voor een restaurant om nog wat omzet te halen tot het moment dat de horeca weer open mag. Er zijn ook inmiddels ‘zwarte restaurants’ die zich uitsluitend toeleggen op het bereiden van maaltijden voor de bezorging. Een ruimte om gasten te ontvangen ontbreekt dan en ook afhalen is niet mogelijk.
Omzet van bezorgplatforms stijgt gigantisch
De platforms waar de meeste maaltijden worden besteld, waren ook voor corona al actief. Denk maar aan marktleider Thuisbezorgd of Deliveroo en Delivery Hero. Deze bedrijven profiteren van de coronacrisis en zien hun omzetten fors stijgen. Maar niet alleen de inkomsten gaan omhoog, ook de kosten.
Extra kosten maaltijdbezorgers
De restaurants willen uiteraard op het platform waar de meeste consumenten komen. De consumenten willen een platform met veel keuze en extraatjes zoals korting of gratis bezorging. Daarbij komen er ook steeds meer concurrenten op de markt die ook een stuk van de koek willen hebben. Het gevolg is dat er enorm veel reclame moet worden gemaakt. Zowel de klanten die de maaltijden moeten leveren als de consumenten die deze opeten moeten overtuigd worden om het ‘juiste’ platform te kiezen. De extra omzet wordt op die manier door de extra kosten flink afgeroomd. Maar de strijd moet doorgaan.
De restaurants worden ook boos
Voor restaurants is het vaak niet mogelijk om snel een eigen bestelplatform op te zetten. Ook de grote ketens kiezen meestal voor een bestaand groot bedrijf. Er zijn echter wel een aantal problemen. In de eerste plaats moet er fors commissie betaald worden om opgenomen te worden op de site van een bekende maaltijdbezorger. Maar de consument wil daar uiteraard niet voor opdraaien. Daardoor houdt het restaurant veel minder marge over aan die pizza die bij jou aan de deur wordt bezorgd.
Daarbij komt nog het feit dat de populariteit van de platforms inmiddels een nadeel gaat vormen voor de restaurant. In een grotere stad is het aantal keuzes zo groot geworden dat een restaurant dat onder aan de lijst staat praktisch kansloos is voor een bestelling. Bekijk jij alle mogelijkheden op de site of kies jij voor de eerste die jou aanstaat? De platforms hebben een eenvoudige oplossing bedacht. Wie hoger op de lijst wil staan, kan die plaats kopen. Er moet dan per bestelling een extra bedrag van een paar euro worden betaald. De restaurants noemen dat oneerlijk en zoeken andere oplossingen.
De bezorgkosten van maaltijdbezorging
Wellicht heb jij je wel eens afgevraagd hoe het mogelijk is dat de bezorgkosten relatief laag zijn. Dat kan ook eigenlijk niet, maar zou jij bij een kleine bestelling bereid zijn een flink bedrag aan bezorgkosten te betalen?
Marktleider Thuisbezorgd laat het aan de restaurants over. Deze moeten zelf voor de bezorging iets regelen. Deliveroo biedt een service inclusief bezorging. Om dit betaalbaar te maken, koos het bedrijf voor contracten met zogenaamde jonge ondernemers. Die kregen per levering betaald en verder had het bedrijf geen verplichtingen. Dat werd echter door de vakbond aangevochten. De vergoedingen voor de jonge bezorgers waren in het algemeen veel lager dan het minimum jeugdloon. Daarnaast hadden de bezorgers geen enkel recht, dat werknemers wel hadden. De Nederlandse rechter stelde Deliveroo in het ongelijk. De bezorgers moesten als werknemers worden beschouwd en hadden alle rechten die een dergelijk contract bood. Deze beslissing betekende een groot probleem voor de beursgang van het bedrijf. Beleggers vonden het aandeel niet echt boeiend meer nu de kosten zouden gaan toenemen.
Ooit gedacht dat er zoveel speelde rond de pizza’s of snacks die jij straks bestellen gaat?
Bekijk ook:
Plaats een reactie