Eten bestellen was nog nooit zo populair. Dit jaar hebben we ontzettend veel records verbroken. Hoewel de vraag naar maaltijdbezorging de afgelopen jaren al explosief toenam, lijkt dit jaar echt een hoogtepunt te zijn bereikt. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk alles te maken met de coronacrisis.
Het afgelopen jaar nam het aantal bestellingen via bezorgplatforms enorm toe. Ook boodschappen bestellen was nog nooit zo populair. Mensen genieten van de veiligheid van hun eigen woning en doen hun best om de oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te blijven na te leven. Dit resulteert niet alleen in een enorme drukte bij de pakketdienst, maar dus ook bij de jonge bezorgers die iedere dag op pad gaan om mensen maaltijden en boodschappen te brengen. Maar hoe komt dit eigenlijk? En wat is de invloed van corona op maaltijdbezorging?
Horeca gesloten
De grootste invloed van corona op maaltijdbezorging is natuurlijk dat de horeca voor langere tijd gesloten is (geweest). Hoewel ze van juni tot oktober nog hebben kunnen draaien, blijkt nu dat de kans groot is dat ze voor het einde van het jaar niet meer open zullen gaan. Ook van maart tot en met mei waren ze al volledig dicht. Voorheen stonden we er niet echt bij stil wat een invloed de horecagelegenheden op ons dagelijkse leven hebben. Zonder na te denken ging je in de stad even een hapje en een drankje halen, ergens een taartje eten, een terrasje pakken of lekker uit eten. Dit was onbewust een groot deel van ons sociale leven. Doordat dit bijna het gehele jaar is weggevallen, merken we eigenlijk nu pas hoe belangrijk dit was voor onze mentale gezondheid.
Mensen missen hun normale leven. Het idee dat je lekker buiten de deur kunt eten. Doordat afhalen en bezorgen gelukkig wel gewoon nog is toegestaan, kunnen we een klein stukje van deze vrijheid in huis halen. Samen daten in eigen huis of gewoon de gezelligheid met het gehele gezin opzoeken door eens lekker wat maaltijden af te halen. Maaltijdbezorging geeft ons het gevoel dat het leven nog een beetje normaal is.
Lokale horecaondernemers steunen
Naast dat het gewoon heel prettig is om af en toe food near me op te zoeken en te genieten van heerlijke maaltijden, hebben we het ook te doen met de lokale horecaondernemers. Vooral jonge en kleinschalige restaurants hebben het heel zwaar om het hoofd boven water te houden. De meeste mensen vinden het belangrijk dat we als bevolking deze sector zoveel mogelijk steunen. Zeker wanneer we zelf wel over een vast salaris beschikken, zelfs in deze crisis. Dan is een keer een maaltijd bestellen niet alleen heel lekker, maar het geeft ook nog eens een goed gevoel om anderen in financiële nood een hart onder de riem te steken.
Contactloos bezorgen
De kwaliteit van de maaltijden is niet anders dan voorheen. Wel is er een duidelijk verschil in het daadwerkelijke bezorgen. Zo is het voor de bezorgers niet toegestaan om de gerechten bij de deur aan te geven of af te rekenen. Er moet sprake zijn van contactloos bezorgen. Dit betekent dat je zelf je bestelling uit de tassen moet pakken, terwijl de bezorger netjes afstand houdt. Daarnaast moet van tevoren betaald zijn, zodat dit niet meer aan de deur hoeft. Bij de meeste bezorgplatforms is het tegenwoordig zelfs mogelijk om via de pin een fooi aan de bezorger te geven.
Plaats een reactie