Supermarkten zijn niet weg te denken uit onze samenleving. Toch is het verbazingwekkend om voor te stellen hoe de supermarkten er twintig jaar geleden uitzagen. Hoewel supermarkten in de basis gelijk zijn gebleven, is er toch best wel wat veranderd. De supermarkt in de buurt van nu is compleet anders dan vroeger. Dat moet ook wel.
E-commerce wordt steeds belangrijker. Hoewel supermarkten relatief immuun zijn gebleven, zullen ook zij andere stappen moeten maken om de digitale supermarkten de baas te blijven. Dit heeft de afgelopen jaren voor heel wat ontwikkelingen in gang gezet. De grootste trends in de supermarktbranche zijn hieronder te vinden.
Meer gefocust op discounters
De inflatie zal niemand zijn ontgaan. Onze koopkracht is in rap tempo afgenomen. Hierdoor blijft er minder over voor luxeartikelen. Mensen zijn dan ook massaal op zoek naar manieren om te besparen. De prijzen in de supermarkt liegen er niet om. Alle producten zijn duurder geworden. Daarom is het geen wonder dat we dit jaar zien dat de consument zich meer richt op de zogenaamde discounters zoals ALDI supermarkten. Ook de discounters moesten hun prijzen laten stijgen. Toch zijn ze onder de streep veelal het goedkoopst. Zeker wanneer er voornamelijk voor de private labels (huismerken) wordt gekozen. Deze trend zal ook in 2023 nog verder doorzetten.
Modern boodschappen doen
Een van de meest bijzondere trends is toch wel de toenemende vraag naar modern boodschappen doen. Hiermee wordt bedoeld dat er op innovatieve wijze gewinkeld kan worden. Zonder al te veel tussenkomst van personeel. Een relatief nieuw fenomeen in de supermarktbranche is bijvoorbeeld de ALDI shop & go in Utrecht. Dit is de slimste supermarkt van dit moment. Hier is het mogelijk om zonder kassa’s te winkelen.
Dat klinkt bijna onmogelijk. In bijna elke supermarkt is tegenwoordig wel een zelfscan te vinden. Maar boodschappen doen zonder kassa’s? Toch verwacht men dat dit uiteindelijk steeds verder wordt doorgevoerd. In de praktijk blijkt het een groot succes te zijn. Men download simpelweg een app op de telefoon en checkt vervolgens in bij de poortjes. Vervolgens kan er gewoon als vanouds gewinkeld worden. Alle spullen die in de tas worden gestopt, zullen direct op de kassabon verschijnen. Ze worden verwijderd zodra ze weer terug in het schap worden gelegd. Na een eenvoudige check-out, loopt men zo weer de deur uit.
Veranderende gewoontes
Ook het consumentengedrag is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Zo is er meer ruimte voor duurzaamheid. Steeds meer mensen willen graag iets extra’s betalen om zo hun steentje bij te dragen aan het milieu. Daarnaast zien we dat men – voortgedreven door hun drukke levens – ook voor steeds meer gemak kiezen. Nog een opvallende verandering is dat er veel meer vegan en vegetarisch wordt gegeten. Dit alles maakt dat het assortiment van supermarkten steeds meer zal veranderen. Geheel op basis van de persoonlijke voorkeuren van het overgrote deel van de bevolking.