Heb jij al te maken gehad met de corona-toeslag? Volgens een enquête rekent ongeveer de helft van de kappers, pedicures en andere beroepen die verband houden met uiterlijke verzorging een paar euro’s meer dan voor de crisis. Dat is bedoeld om de extra kosten te vergoeden die gemaakt moeten worden vanwege de maatregelen voor de bescherming van klant en ondernemer.
De gemiddelde klant lijkt er vrede mee te hebben. Maar er klinken ook stemmen op dat het blijkbaar tevens bedoeld lijkt om iets in te halen van gemiste inkomsten. En hoe tijdelijk zal deze tijdelijke toeslag zijn? De eigen vakorganisatie spreken over noodzaak en menen dat veel ondernemers het niet zouden gaan redden zonder deze toeslag. Maar hoe zit het met hun klanten die niet de mogelijkheid hebben om in te halen en wellicht zelfs hun baan dreigen te verliezen.
De horeca twijfelt
Waar de kappers en vergelijkbare beroepen redelijk zeker kunnen zijn van klandizie bij hogere prijzen, ligt dat in de horeca iets gevoeliger. Uiteraard zijn veel klanten dolblij om weer van een pilsje of andere versnapering te kunnen genieten in de gezellige omgeving van een horecagelegenheid en in prettig gezelschap (op de voorgeschreven afstand).
De horeca heeft het wellicht in de afgelopen maanden nog zwaarder gehad dan andere sectoren. Ook is de situatie beslist nog niet genormaliseerd omdat de omzet door de maatregelen voorlopig nog niet op het oude niveau zal komen. Maar zijn gasten bereid om een paar kwartjes meer te betalen voor een glas pils dat toch al aan de prijs was voor de crisis?
Minimaal te besteden bedrag
Enkele uitbaters hebben besloten om inderdaad toeslagen te rekenen of andere maatregelen te treffen. Zo vraagt een exploitant van een terras zijn gasten om minstens € 25 per tafeltje te besteden tegen oude prijzen. Het is geen verplichting maar voelt wellicht toch wel als zodanig. De vakorganisaties en ook individuele ondernemers twijfelen. Lopen de gasten weg als de prijzen verhoogd worden in de horeca? Het zijn tenslotte tijden zoals niemand die nog mee heeft gemaakt. Duidelijk is wel dat er al veel meer klachten zijn ingediend over extreme prijsverhogingen in de horeca dan voorgaande jaren.
Vakantiegangers, let op!
In Nederland zijn er geen extreme prijsverhogingen in de horeca geconstateerd. In sommige vakantielanden is daar wel sprake va; geweest. Zowel in Turkije als Italië werden gasten van de horeca getrakteerd op rekeningen waarbij de prijzen meer dan verdubbeld waren. Daar werd ter plaatse anders op gereageerd.
In Turkije merkte een plaatselijke burgermeester op dat de ondernemers alles mogen doen om het voorbestaan van hun onderneming in deze bijzondere tijden te beschermen. De jacht op toeristen is daar nu toegestaan. In Italië werd de horecaondernemer berispt omdat de regio graag toeristen wil zien komen en ze niet wil verjagen. Het is in ieder geval verstandig om voordat je iets besteld in het buitenland je eerst te vergewissen van de prijs dit jaar.
Hoe zit het met jou? Ben jij bereid een corona-toeslag te betalen in de horeca?
Bekijk ook:
Plaats een reactie