Dat Ferrari een populair automerk is dat wisten we al. Vaak zijn de auto’s van het merk al verkocht voordat ze uit de productie komen. Maar hoeveel winst pakt Ferrari eigenlijk per verkochte auto? Als we naar de cijfers kijken die Motor1.com na een uitgebreid onderzoek openbaar heeft gemaakt dan verdient het automerk flink wat winst per verkocht exemplaar.
Ferrari is de meest winstgevende constructeur
2021 was een vreemd jaar voor de autosector. Door een chiptekort kwamen een aantal fabrieken stil te liggen, maar voor merken zoals Bentley, Porsche en Lamborghini was het een topjaar. Ze verdienden recordbedragen met de verkoop van hun auto’s. Maar Ferrari stak overal boven uit. Het automerk maakte vorig jaar bizar veel winst. Maar dat ligt niet aan het aantal verkochte auto’s. Met een marge van 25,5% is het merk de meest winstgevende constructeur in deze sector.
Tesla staat op de tweede plaats in het rijtje. Maar de winsten zijn niet te vergelijken. Tesla verdiende in 2021 een ‘schamele’ €6.154 per verkochte auto. Ferrari daarentegen maakte vorig jaar (hou je vast) €97.530 winst per verkocht exemplaar. Het is niet zo dat Ferrari meer auto’s verkocht heeft, want bij Tesla gingen er meer over de toonbank. Het is echter zo dat Ferrari handig gebruik maakt van middelen om een auto zo goedkoop mogelijk te fabriceren.
Start the week in style in our stunning 488🔥#ferrari #488GTB #777exotics #SummerVibes pic.twitter.com/O6mfVI0MYM
— 777 EXOTICS (@777exotics) April 11, 2022
Constructeurs boekten meer winst dan in 2020
Niet alleen Ferrari boekte flink wat winst in 2021, alle constructeurs die werden onderzocht door Motor1.com maakten samen een omzet van 1,74 miljard euro, dat is 13% meer dan in 2020. Het opmerkelijke is echter dat er maar 2% meer nieuwe auto’s werden geregistreerd. Dat wil zeggen dat de prijs per gemiddelde auto aanzienlijk hoger moet liggen. Ferrari wist de meeste winst te maken door de productie zo goedkoop mogelijk te houden.
Er waren vorig jaar tekorten aan grondstoffen, dus legden sommige constructeurs zich toe op meer relevante en winstgevende modellen. Dit zijn vaak SUV’s en elektrische auto’s. Dit zijn doorgaans de duurdere auto’s waar de meeste winst op wordt gemaakt. In het geval van Ferrari staat er nog geen SUV of EV op het programma. Maar aan de jaarcijfers van 2021 te zien heeft het automerk geen reden om van strategie te veranderen.
Plaats een reactie