Het is al niet meer bijzonder om een elektrische auto te zien. Dit is de toekomst van het transport en experts verwachten dat binnen een beperkt aantal jaren de heilige koe met benzinemotor steeds vaker wordt ingeruild voor een elektrisch model.
Hoewel de elektrische auto zich nog moet bewijzen, maakt een rekensom duidelijk dat een elektrisch model in het gebruik veel goedkoper is dan een auto die rijdt op fossiele brandstof. Maar dan moet je wel een aantal jaren geduld hebben. De aanschafprijs van een elektrische bolide is momenteel fors hoger dan een vergelijkbaar model dat op benzine rijdt. De overheid heeft tot dusverre vooral de zakelijke rijders gesubsidieerd met fiscale voordelen en mede om die reden waren het vooral ‘leasebakken’ die werden verkocht met de nieuwe aandrijving.
Tijd voor de particulieren: spreek de subsidiepot aan
Om ook de particulieren over de drempel van een hoge aanschafprijs te helpen, bestaat er sinds 1 juli van dit jaar een subsidieregeling waar ook particulieren gebruik van kunnen maken. De overheid geeft een subsidie van € 4.000 op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto en € 2.000 voor een tweedehands. Hier geldt weer dat de subsidie duurt tot de pot leeg is.
Voor nieuwe elektrische auto’s is in totaal € 10 miljoen beschikbaar, voor tweedehands voertuigen is € 7,2 miljoen in de pot gestopt. De snelle rekenaars zagen meteen dat er dus een subsidie was voor 2,500 nieuwe auto’s. De verleden tijd is hierbij terecht gebruikt, want 8 dagen nadat de regeling inging, werd de laatste subsidie voor 2020 al toegezegd.
In de pot voor tweedehands elektrische auto’s zit nog een gering bedrag, maar dat zal niet lang meer duren. In eerste instantie dacht de overheid dat de pot tot oktober zou meegaan. Toen op de eerste dag al 44% van het bedrag voor nieuwe auto’s werd gebruikt, werd die verwachting snel bijgesteld. In 2021 zal er bijna € 28 miljoen in een nieuwe pot worden gestopt.
Vakorganisatie, verkopers en burgers zijn ontevreden
Dat de interesse voor een gesubsidieerde elektrische auto erg groot is, maakt het bovenstaande wel duidelijk. Toch is niemand echt tevreden. De elektrische auto blijft ondanks de subsidie nog vooral voorbehouden aan de particulieren met een goed gevulde portemonnee. Door de bestaande regeling zullen er volgens de BOVAG nauwelijks zeer vervuilende auto’s van de weg gaan. De organisatie ziet dan ook veel meer in een sloopsubsidie.
Hiermee zouden particulieren die hun sterk vervuilende diesel of oude benzineauto ter sloop aanbieden een ruimhartige subsidie moeten krijgen op de vervangende aankoop. Dit geldt uitsluitend mits die beduidend minder belastend is voor het milieu. De overheid heeft echter grote twijfels over dit voorstel. Men vreest dat er door een dergelijke regeling minder auto’s beschikbaar komen voor mensen met een smalle beurs. Goedkopere tweedehands auto’s worden op die manier immers sneller ter sloop aangeboden.
Stap jij over op elektrisch rijden?
Hoe denk jij er eigenlijk over? Stap jij over op een elektrische auto als de huidige subsidie voor iedere aankoop gegarandeerd is? Of kijk je het voorlopig nog even aan hoe het verder gaat met de ontwikkeling van onze nieuwe heilige koe?
Bekijk ook:
Plaats een reactie