Een elektrische auto is een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief voor een auto op brandstof. Sinds de opkomst van dergelijke auto’s staat er in bijna elke straat in Nederland wel een bolide aan een laadpaal. De accu’s van deze auto’s gaan een hele tijd mee, maar wat als je deze moet vervangen? De accu van een brandstofauto is zeer betaalbaar, maar dat ligt in het geval van een elektrische auto wel anders.
Accu van een elektrische auto
Over het algemeen zijn de accu’s van elektrische auto’s ontworpen om een paar ton mee te gaan of zeker twintig jaar. Veel fabrikanten geven een ‘gratis omwissel garantie' als de accu binnen een bepaald aantal gereden kilometers of jaar kapot gaat. Toyota biedt bijvoorbeeld voor de Lexus UX 300e een garantie van tien jaar, evenals Mercedes-Benz. Laatstgenoemde heeft hier wel een beperking van 250.000 gereden kilometers bij.
Het bekendste merk – Tesla – is opvallend stil als het gaat om de prijzen voor het vervangen van de accu van hun elektrische auto’s. Audi, Fiat en Opel publiceren ook geen prijzen. Er zijn echter wel autofabrikanten die wat transparanter zijn als het gaat over de kosten van het vervangen van een accu. De prijzen kunnen fluctueren, dat heeft ook met inflatie te maken, maar ondanks dat hebben we van een aantal automerken de prijzen weten te achterhalen.
Dit kost het vervangen van een accu
De prijzen zijn schrikbarend hoog. Laten we beginnen bij het meest transparante merk in dit geval: Mercedes-Benz. Een accupakket voor de EQA kost ruim 15.000 euro. De voorwaarde is wel dat de oude accu dan moet worden ingeleverd. Vervolgens kijken we naar de prijs van het vervangen van de accu van de Honda e, daar betaal je 7283 euro voor. Als je een Dacia Spring hebt, dan mag je voor een accupakket 6770 euro neertellen en voor de accu van een Renault Zoe betaal je 9000 euro per stuk.
De prijzen verschillen dus heel erg per automerk. Je betaalt gemiddeld voor het vervangen van een accu tussen de 5000 en 15000 euro. Maak je maar geen zorgen, er zijn maar weinig gevallen bekend waarbij een accu daadwerkelijk kort na aankoop moest worden vervangen. De meeste gaan heel lang mee. Een voorbeeld hiervan is de Tesla Model S, die als taxi in Amsterdam wordt gebruikt. Na vele honderdduizenden kilometers loopt deze elektrische auto nog steeds als een zonnetje.
Plaats een reactie