Ben je opgegroeid met Sinterklaastradities? Door de jaren heen kon je bij verschillende supermarktketens je schoentje zetten. Hier is Albert Heijn een bekend voorbeeld van. Misschien heb je het zelf weleens gedaan. Je knutselt eigenhandig een prachtige schoen in elkaar, voorziet deze van versieringen en laat het exemplaar vervolgens achter in winkel. En het was natuurlijk een magisch moment als je je gevulde schoen ein-de-lijk mocht ophalen. Maar aan deze nostalgie lijkt een einde te komen: Albert Heijn stopt namelijk met schoentje zetten.
Weinig ruimte
Jammer, maar helaas: Albert Heijn stopt met schoentjes zetten en hier lijkt de winkelketen een goede reden voor te hebben. Volgens een woordvoerder van Albert Heijn, is er weinig tot geen tijd over om deze 10-jarige traditie nog langer voort te zetten. Nu is de Sinterklaasperiode al een drukke periode in Nederland en dat lijkt verdrievoudigd nu het Wereldkampioenschap Voetbal, in Qatar van start is gegaan.
“We moeten keuzes maken”, laat de woordvoerder weten. Albert Heijn is immers sponsor van het toernooi en dat neemt veel tijd in beslag. Een ijzersterke Sinterklaascampagne in elkaar zetten is op deze manier onmogelijk. Het lijkt erop dat Albert Heijn definitief stopt met het concept. Maar, wees niet getreurd: er zijn oplossingen.
Schoentje zetten gaat door
Albert Heijn stopt dus met deze nostalgische campagne. Betekent dit dat schoentje zetten in Nederland voorbij is? Nee, gelukkig niet! Supermarkten Lidl en PLUS zetten de traditie gewoon voort en hier kunnen kinderen terecht voor een cadeautje van de goedheiligman. Ook zijn er veel regionale supermarktketens waar schoentje zetten eveneens mogelijk is, maar dat verschilt uiteraard per regio.
Een woordvoerder van de Lidl heeft wel aangegeven dat het concept enigszins veranderd is. Zo krijgen alle kinderen – in plaats van snoepgoed – een persoonlijk cadeautje en gaan ook de designs van de schoentjes zelf helemaal met de tijd mee. De schoentjes zijn inmiddels allemaal hetzelfde gemaakt.