De concurrentie in verschillende sectoren is tegenwoordig groter dan ooit. Vooral webshops winnen aan populariteit en zorgen ervoor dat fysieke winkels harder moeten vechten voor hun bestaansrecht. Meer dan ooit hebben bedrijven hun klanten nodig, en dan vooral de klanten die loyaal zijn en blijven – in goede en minder goede tijden. Het is enorm belangrijk om jouw klanten niet uit het oog te verliezen. In dit artikel nemen we je mee in verschillende manieren waarop jij de klantloyaliteit kunt verbeteren.
1. Zorg voor positief contact
Stilvallen als bedrijf is geen goed teken. Zelfs als je in zwaar weer zit, of gewoonweg even geen nieuws hebt om te delen, is het belangrijk om van je te laten horen als organisatie. Blijf enthousiast en aanwezig in het leven van je klanten, zodat zij jou niet uit het oog verliezen. Denk aan nieuwsbrieven, aanwezigheid op social media, het schrijven van blogs of het delen van (korte) video’s. Promoot je product of dienst altijd met enthousiasme en regelmaat, zodat je klanten weten dat je er bent.
2. Omarm de loyaliteit
Klantloyaliteit is iets dat je met je klanten in de loop der tijd opbouwt. Maar schuw ook niet terug om hier de vruchten van te plukken! Jij staat altijd klaar voor je achterban en mag gebruik maken van wat dat je oplevert. Denk er bijvoorbeeld eens over na om je eigen cadeaukaart maken en te verkopen. Het verkopen van een cadeaukaart levert je direct inkomsten op en je verbindt er iemand voor langere tijd mee aan je bedrijf. Ook kan het nieuwe klanten opleveren, wanneer een trouwe klant jouw cadeaukaart cadeau doet. Loyale klanten zullen enthousiast zijn over zo’n product en maken hier vaak graag gebruik van. Dé manier om weer nieuwe klanten te trekken en aan je te binden!
3. Geef aandacht aan je vaste klanten
Trouwe, vaste klanten zijn misschien wel de belangrijkste die er zijn. Of ze nu zorgen dat je iedere week een enorme omzet behaalt, of dat je er maandelijks een kleine verkoop mee realiseert: je vaste klanten kennen jou, zijn fan van jouw product of dienst en stappen, ondanks de mogelijkheden, niet over naar iemand anders. En daar mag je ze best voor belonen! Dat hoeft niets groots te zijn, ook kleine beloningen zijn effectief. Je kunt bijvoorbeeld extra spaarpunten uitdelen, een eerste kijkje bieden bij een nieuw product, dienst of collectie of een kortingsvoucher delen voor een nieuw product. Je vaste klanten voelen zich hiermee gezien en speciaal, en zullen, jawel, graag weer bij je terugkomen.
Wees creatief
De loyaliteit onder je klanten vergroten kan op verschillende manieren. Bovenstaand is slechts een greep uit de vele opties die er mogelijk zijn. Wat dacht je van bijvoorbeeld slim gebruikmaken van de data die je in de loop van de tijd over je klanten verzameld hebt, of het organiseren van online events waar je vaste klanten aan deel kunnen nemen? Je kunt erg veel kanten op. Het belangrijke is dat je de kant kiest die het beste bij je past en dat je niet verdwijnt voor je klanten; zij moeten namelijk altijd weten waar jij bent.
Plaats een reactie