De consumenten gaan flink meer betalen voor de boodschappen. Unilever en Procter gaan de prijzen verhogen omdat zij te maken hebben met hoge kostenstijgingen. Dit gaan zij doorberekenen aan de supermarkten. Natuurlijk gaan de klanten dan ook meer betalen voor de dagelijkse boodschappen.
Grondstoffen duurder
De prijsstijgingen hebben te maken met de hogere kosten die de fabrikanten aan grondstoffen kwijt zijn. Granen, suiker en oliën zijn fors duurder dan vorig jaar. Dit zou komen door de lockdowns. Er is nu veel meer vraag naar deze producten en het aanbod blijft achter omdat Corona de afgelopen tijd veel ontregeld zou hebben. De voedselprijzen zijn veertig procent hoger dan een jaar geleden.
Contracten lopen nog
Er zijn grondstoffen die echt heel veel in prijs zijn gestegen. Palmolie is daar één van. Deze grondstof zit in heel veel producten zoals pindakaas en shampoo. Ook de prijzen van het vervoer zijn gestegen. Het verpakken van de producten kost ook meer geld. Het zal nog even duren voordat de prijsstijgingen worden doorberekend aan de consument.
Er gaat een poosje overheen voordat de duurdere grondstoffen daadwerkelijk worden gebruikt in de producten. Iedere schakel in het geheel kijkt naar de hogere kosten en die worden dan doorberekend aan de volgende schakel in de voedselketen. Bovendien liggen prijzen ook vaak vast in een contract. Die contracten moeten eerst aflopen.
De supermarkten zeggen al een prijsstijging te zien maar zij willen op dit moment nog geen prijsverhogingen gaan doorvoeren. De Sligro zegt dit op korte termijn wel te gaan doen. Er zijn ook onzichtbare manieren om hogere kosten te drukken. De producenten kunnen ervoor kiezen om goedkopere ingrediënten te gaan gebruiken of zij stoppen minder product in een verpakking.
Minder product in een verpakking
De supermarkten kunnen ook de hogere kosten van producten verdelen over hun gehele assortiment. Als zij op alle artikelen een paar cent gooien dan merkt de consument er minder van. Op deze manier wordt een bepaald product niet opeens veel duurder. Er zijn producten die men minder aanschaft en waar de consument niet echt de prijs van weet.
De producten die veel gekocht worden zoals brood, bananen en eieren zijn vaak de producten waar de supermarkten mee stunten. Zij kijken naar elkaar en willen daarmee niet duurder zijn dan de andere supermarkt. Als men dus de keuze maakt om andere producten duurder te maken kunnen zij deze prijzen gelijk houden.
Plaats een reactie