Iedereen met een eigen bedrijf zal er wel eens van gehoord hebben: SEO. Maar wat is SEO precies, en hoe kun je dit gebruiken om meer omzet te creëren? Wij hebben dit allemaal voor jou uitgezocht en vertellen jou graag meer over de voordelen van SEO en hoe dit voor meer omzet zorgt.
SEO zorgt voor meer omzet
Dat SEO voor meer omzet zorgt is een feit. Maar hoe werkt het dan precies? De term SEO staat voor “Search Engine Optimization”, oftewel, het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Hierdoor kan jouw pagina beter gevonden worden op Google, en zelfs als eerste resultaat weergegeven worden. Over het algemeen spenderen mensen meer geld wanneer zij online shoppen, dan wanneer zij fysiek in de winkel staan. Je hebt als webshop dus al een streepje vóór. Daarnaast heb je ook het voordeel dat mensen zoekmachines gebruiken om gericht iets te zoeken.
Voorbeeld:
Jantje is op zoek naar een nieuwe Samsung televisie. Hij pakt zijn smartphone of laptop erbij en zoekt op Google naar ‘Samsung televisie'. Jantje zal de eerste drie websites die Google laat zien aanklikken om te kijken naar het aanbod en te vergelijken. Deze drie websites maken allemaal gebruik van SEO waardoor zij zo hoog in de zoekresultaten terecht komen. Websites die geen gebruik maken van SEO zullen vaak niet weergegeven worden op de eerste pagina, en al zeker niet in de top 3. Deze websites maken dus geen kans meer om van Jantje een klant te maken.
Waarom is SEO belangrijker dan reclame?
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een aantal advertenties de wereld in te gooien op Facebook en andere social media websites. Hiermee zal je ook vast wel mensen bereiken die interesse hebben in jouw producten. Het nadeel hiervan is echter dat je ook veel mensen bereikt die helemaal geen interesse hebben in jouw product, om over de mensen die advertenties uit hebben staan nog maar te zwijgen. Hierdoor betaal je dus eigenlijk veel geld terwijl je weinig potentiële klanten bereikt. Met SEO weet je zeker dat je een doelgroep bereikt die interesse heeft in jouw product, want ze komen alleen op jouw website terecht wanneer zij naar jouw product op zoek zijn.
Aan de slag met SEO
Het is goed mogelijk om zelf aan de slag te gaan met SEO. Er zijn genoeg handleidingen en tips te vinden op het internet. Toch raden we je dit niet aan. Wanneer SEO goed geïmplementeerd wordt, kan dit voor een enorme stijging zorgen wat betreft de vindbaarheid en omzet van jouw bedrijf. Als je echter niet goed weet waar je mee bezig bent, en aan het uitvogelen bent hoe alles werkt, dan kan dit er juist voor zorgen dat jouw website ontzettend slecht gevonden gaat worden. Het is dus belangrijk om zeker te zijn van je zaak en verstand te hebben van SEO om dit goed te laten werken. Wees daarom ook niet bang om een SEO specialist in te schakelen die dit werk uit jouw handen neemt.
Wat doet een SEO specialist?
Een SEO specialist helpt jou van A tot Z met betrekking tot de vindbaarheid van jouw website. Zo zal hij bijvoorbeeld links bouwen die naar jouw website verwijzen, waardoor Google jou meer vertrouwt en je uiteindelijk hoger in de zoekresultaten komt te staan, en de technische SEO goed instellen. Daarnaast houdt een SEO specialist zich vaak ook bezig met lokale SEO. Dit wilt zeggen dat de mensen in jouw omgeving jouw website sneller zullen vinden dan een bedrijf wat zich in een andere stad gevestigd heeft. Zo krijg je in jouw woonplaats een bekende naam. Ook wilt een SEO specialist vaak SEO copywriting verzorgen. Dit wilt zeggen dat de teksten op jouw website, die ervoor zorgen dat jouw klanten iets bij jou willen kopen of afnemen, helemaal ingesteld zijn op SEO waardoor je nog hoger in de zoekmachines komt te staan. Al met al wordt er dus naar elk aspect van jouw website gekeken en hoe dit voor de zoekmachines aantrekkelijk gemaakt kan worden. Zo hoef jij je geen zorgen te maken over de vindbaarheid van jouw website, en kun jij je bezig houden met wat écht belangrijk is: jouw klanten, jouw producten, en jouw bedrijf.
Relatief duidelijk maar ook te optimistisch geschreven. Als je Samsung tv’s verkoopt kom je nooit op 1 bij Google met alleen SEO. De bedrijven die voor advertenties kiezen komen eerst. Daarna zijn er een aantal grote webwinkels met bekende namen zoals Cool Blue die je beslist niet kan passeren. Wie een bescheiden stijging van vindbaarheid wil, zal SEO als een van de opties gebruiken. Een hogere omzet realiseren is daarmee niet gegarandeerd.