Het is je vast opgevallen, bedrijven hielden door de wereldwijde corona crisis weinig 1 april grappen uit dit jaar. Ruim 20 jaar is het de traditie van sommige bedrijven om groots uit te pakken, maar door deze situatie ligt het nu een tikkeltje gevoelig.
Statement naar slachtoffers coronavirus
Top bedrijven halen normaal gesproken op 1 april alles uit de kast om hun bedrijf op de kaart te zetten. Google spendeert ruim 40 procent van het jaarlijkse marketing budget aan hun 1 april grappen. Zo was de 1 april grap van vorig jaar de introductie van de Google Tulip, deze tulp verving Google Home. Deze korte spot was een knipoog naar Nederland.
Uit respect voor degene die getroffen zijn door het coronavirus heeft Google het dit jaar overgeslagen. Ook telefonie provider T-mobile en andere top bedrijven hebben een statement gemaakt met de hashtag #GiveThanksNotPranks.
1 april grap over corona leidt tot ophef
Hoewel dat bedrijven voorzichtig zijn met 1 april grappen, lijken sommige mensen zich hier niks van aan te trekken. Zo verspreide iemand een brief in de Sittardse wijk De Baandert waarin stond dat de wijk was getroffen door het coronavirus. In de valse brief, die onder meer was voorzien van het logo van de rijksoverheid, werden bewoners gewaarschuwd dat de gemeente op woensdagochtend 1 april de hele de wijk wilde desinfecteren.
De brief werd zowel bij de bewoners als bij de gemeente niet gewaardeerd.
Plaats een reactie