Ben jij iemand die tijdens de decembermaanden cadeaus graag besteld bij webshops zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp? Dat gaat vanaf dit jaar je waarschijnlijk duurder uit komen te vallen. Want PostNL verhoogt in de decembermaand de bezorgkosten van pakketjes.
PostNL draait overuren
Het besluit kwam aan het licht tijdens een interview van De Telegraaf met PostNL-topvrouw Herna Verhagen. Volgens haar draait het logistieke netwerk van PostNL overuren in de periode tussen Black Friday en in de weken tussen Sinterklaas en Kerst. De druk in deze periode is voor PostNL hoog, zo moet de pakketleverancier meer personeel en materieel inzetten om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Verwacht wordt ook dat de druk in de decemberperiode de komende jaren alleen maar hoger wordt. „We maken meer kosten in deze periode, en daarom hebben we besloten om deze piek te gaan beprijzen. Dat houdt in dat onze klanten meer moeten betalen als we in de feestmaand het pakketje voor hen bezorgen.” aldus de PostNL-topvrouw.
Compenseren
Een verhoging van de bezorgkosten in de decembermaand moeten de alsmaar hogere kosten bij de pakketleverancier compenseren. „De prijsverhoging is daarvan één onderdeel”, zegt Verhagen. Overige maatregelen die PostNL wilt nemen zijn nog niet bekend.
Hoe hoog de decemberpremie uitvalt maakt de pakketleverancier later dit jaar bekend. Ook is het nog onduidelijk hoe webshops de kostenverhoging in rekening gaan brengen bij de consument.
Plaats een reactie