Gistermiddag is de eerste waterstoftrein in Nederland aangekomen. Dat gebeurde aan de Duitse grens in Oldenzaal. Vanuit daar vertrok de trein naar Groningen, om daar verschillende testen te doen op het traject tussen Groningen en Leeuwarden.
Groningen al langer bezig met duurzaamheid
Groningen, zowel de stad als de provincie, zet zich al langere tijd in voor verbeteringen op het gebied van duurzaamheid. De komst van een waterstoftrein komt dan ook niet uit de lucht vallen. Het uiteindelijke doel is, wanneer de testen natuurlijk goed zijn verlopen, om de vervuilende dieseltreinen te vervangen. Op dit moment rijdt Arriva op de meeste trajecten in Noord-Nederland, maar het bedrijf heeft alleen dieseltreinen. Daarnaast ligt er op veel stukken in Groningen en Friesland geen bovenleiding, waardoor elektrische treinen bij voorbaat al geen oplossing zijn.
Prestatieonderzoek
Uiteindelijk moeten de dieseltreinen dus plaats gaan maken voor een schoner en beter alternatief. De trein zal voorlopig alleen 's nachts rijden op het traject. Tijdens de nachtelijke uren zullen dan ook tal van testen worden gedaan. Zo wordt onder andere onderzocht hoe de treinen presteren wanneer er tegenwind is en hoelang het duurt om te tanken. Maar daar blijft het niet bij. Ook moet er onderzocht worden wat er nodig is om te mogen rijden met een waterstoftrein. Als alles volgens plan verloopt zal de eerste trein op waterstof, in de Nederlandse dienstregeling, gaan rijden in 2023. Tot die tijd moeten we het nog doen met vervuilende en elektrische treinen.
Wil je de trein met eigen ogen bekijken? Op zaterdag 7 maart staat de trein 's middags, tussen 12:00 en 16:00, op station Groningen. De trein kan hier worden volledig worden bekeken en je kunt zelfs even proef zitten. De prestatieonderzoeken zullen zonder passagiers plaats vinden.
Plaats een reactie