De scheiding van Leontien en Marco Borsato is een hot topic. NOS zette de pushmelding aan voor dit onderwerp, Privé ging eerder naar de drukker vanwege dit schandaal en op Twitter was #MarcoBorsato trending. Nederland is druk bezig met de scheiding. Maar waarom roddelen we graag over het leven van bekenheden?
Waarom roddelen we überhaupt?
Bijna iedereen associeert roddelen met negativiteit. We zijn opgevoed met de norm dat roddelen niet hoort in deze samenleving. Toch beweert antropoloog Robin Dunbar dat 65 procent van onze gesprekstof valt onder roddelen. Roddelen zorgt namelijk voor sociale binding. Groepen smoezen over elkaar zoals ouderen over jongeren en andersom. Dit zorgt ervoor dat mensen zich met elkaar kunnen identificeren en binden.
Roddelen is ook een manier van emotionele ontlading. Wij vinden het fijn om na een vreselijke dag onze stoom af te blazen door alles eruit te gooien bij een luisterend oor. Wij kunnen daarmee onze onderbuikgevoelens in vertrouwen uitten.
Daarnaast worden onderwerpen bespreekbaarder gemaakt door te roddelen. Zo was seksueel overschrijdend gedrag ineens een veelbesproken onderwerp door de #MeToo-beweging. Doordat veel schandalen besproken werden, durfden meer mensen hun verhaal te delen. Roddelen is dus goed voor ons.
Waarom kijken we veel naar beroemdheden?
Wij kijken graag naar mensen van een hogere status. Dit is een tactiek dat ons in het verleden hielp met overleven. Onze voorouders analyseerden graag mensen van een hogere kring. Je kan het vergelijken met spieken bij een toets. Door te analyseren komt men erachter komen hoe de hogere klasse succesvol is geworden en hoe ze aan die hoge status zijn gekomen.
Zo gaat dat tegenwoordig ook met beroemdheden. We kijken naar ze op en bij ze af. Door goed op te letten, leren we hoe je dingen wel en niet moet aanpakken. Op deze manier kunnen we ons beter door de maatschappij manoeuvreren. Daarnaast is ons brein gewoonweg geïnteresseerd in beroemdheden.
Waarom houden we zo van schandalen van beroemdheden?
Chinese onderzoekers hebben in 2015 onderzoek gedaan naar de fysieke effecten van schandalen op onze hersenen. Daaruit is gebleken dat ons brein sterk reageert op negatieve roddels over beroemdheden, meer dan op roddels over vrienden. De delen in de hersenen voor plezier werden veel actiever. Daarnaast ligt onze focus op slecht nieuws. Wij mensen vinden het nou eenmaal interessanter om te weten wanneer iets fout gaat.
Wij vinden schandalen van beroemdheden zo interessant omdat iedereen ze kent. Je praat liever met een vriend over de scheiding van Marco en Leontien in plaats van de scheiding van jouw buurvrouw. Omdat bijna iedereen ze kent en over dit onderwerp mee kan praten kan je je dus al snel binden met je gesprekspartner. Doordat schandalen slecht nieuws zijn, zitten we nog meer op het puntje van onze stoel. Als onbekend iemand is het om te smullen wanneer blijkt dat het leven van een bekendheid niet altijd perfect is. Het is dus menselijk om over een scheiding van Marco en Leontien te praten. Voel jezelf vooral niet slecht wanneer je geniet van een schandaal, je bent niet de enige!
Plaats een reactie