Het traditionele winkeltje spelen en makkelijk geld verdienen bestaat nog steeds maar past niet meer helemaal bij deze tijdsgeest. Technologie dwingt ondernemers tot nieuwe verdienmodellen. Vooral voor jongere generaties zijn online aankopen niet meer weg te denken. Daarnaast zijn verdienmodellen van de toekomst niet meer alleen gericht om geld, de circulaire economie, ook wel deeleconomie genoemd, is tegenwoordig ook belangrijk.Een verdienmodel bepaalt hoe een ondernemer overleeft, het geeft inzicht over hoe een ondernemer zijn geld verdient en hoe het waarde toevoegt.
Big data en persoonlijk winkelen
Door Big Data is personalisatie van winkelen mogelijk wat zorgt voor gemak en flexibiliteit voor de consument. Consumenten kunnen thuis, vanachter eigen computer, persoonlijke items samenstellen of zelfs geheel zelf ontwerpen. Een voorbeeld is hier van NikeID, een initiatief van sportmerk Nike. Op hun website kun je geheel unieke, naar eigen wens bedachte sportschoenen ontwerpen, wel in de stijl van Nike natuurlijk. MyMuesli speelt ook in op de behoefte van personalisatie door klanten zelf hun Muesli te laten samenstellen.
Co-creatie
Consumenten worden meer betrokken bij processen van bedrijven door middel van samenwerking. Er wordt door ondernemers ontwerpacties georganiseerd of de doelgroep wordt uitgenodigd voor een groepssessie om behoeften en meningen te testen. Er is veel vraag naar maatwerk, co-creatie en beleving tijdens het shoppen, dit gebeurt met name online. De smartphone is leidend bij het nieuwe koopgedrag. Met name Millenials (mensen in de leeftijd van 18-35) maken hier gebruik van, zij zijn gewend om met weinig inspanning, dingen snel en gemakkelijk (online) te vinden.
Deeleconomie
Er is een grote groei aan deelconcepten, dit wordt ook wel de sharing economy genoemd. Soms zijn deze diensten gratis, soms is er een bedrag of abonnement aan gekoppeld om gebruik te maken van het platform. AirBnB (platform voor gedeelde slaapplekken bij particulieren) BlaBlacar (meeliften voor een vergoeding vanaf bepaalde plaats) Snappcar (auto lenen van particulieren tegen geldbedrag voor huur auto, benzinekosten en servicekosten) en Peerby (ruilcommunity voor buren, vroeger gratis, nu betaal je een kleine vergoeding voor gebruik van het platform) zijn enkele voorbeelden van succesvolle deelconcepten. Ook Thuisafgehaald.nl speelt goed in op dit fenomeen, dit platform deelt (overgebleven) maaltijden wat bijdraagt aan een duurzamere samenleving maar versterkt ook het sociale aspect tussen mensen. Deelconcepten geven mensen regie in eigen handen, consumenten kunnen zelf kopen- en verkopen als echte professionals op prachtig vormgegeven platformen.
Geefconcept
Een ander soort verdienmodel, misschien al wat ouder, maar nog steeds interessant is het “open prijzen” model. Hierbij krijgt de klant zelf de kans om de prijs van het product of dienst te bepalen. Een voorbeeld hiervan zijn het GEEF cafe in Amsterdam, helaas is het GEEF cafe al een aantal jaar gesloten. Het kreeg geweldige recensies maar het is niet bekend waarom het is gesloten en of dit te maken had met het verdienmodel. Of het “open prijzen” model toekomstpotentieel heeft houden we nog even in het midden..
Ten slotte wil ik nog zogenoemde Flash sales verdienmodellen noemen, waar ondernemers en bedrijven letterlijk “snelle” koopjes op plaatsen van korte duur. De consument moet snel schakelen mocht hij het product voor een aantrekkelijke prijs willen bemachtigen. Groupon en Vente-Exclusive zijn hier voorbeelden van en razend populair.
De resultaten uit dit artikel komen grotendeels uit een onderzoeksrapport van ABN Ambro.
Plaats een reactie